Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων.

Κυριακή 19 Ιουνίου 2011

Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων.

ΘΕΜΑ: Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των
διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Έχοντας υπόψη :
1. Τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 5 του Ν. 3316/2005 «Ανάθεση και
εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών
υπηρεσιών και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 42 Α΄)
2. Τις διατάξεις του Π.Δ. 60/2007 «Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις
διατάξεις της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ «περί συντονισμού των διαδικασιών
σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών», όπως
τροποποιήθηκε με την Οδηγία 2005/51/ΕΚ της Επιτροπής και την Οδηγία
2005/75/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης
Νοεμβρίου 2005» (ΦΕΚ 64 Α΄).
3. Το Ν. 2092/1992 (ΦΕΚ 180/Α΄) «Για την κύρωση Σύστασης UNESCO που
αφορά Διεθνείς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς».
4. Το Ν. 2121/1993 (ΦΕΚ 25 Α΄) «Πνευματική ιδιοκτησία , συγγενικά δικαιώματα
και πολιτιστικά θέματα» όπως συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε με το Ν.
3057/2002 (ΦΕΚ 239 Α΄) «Τροποποίηση και συμπλήρωση του Ν. 2725/1999
ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλες διατάξεις»
5. Τις διατάξεις του Π.Δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων
των Υπουργείων (ΦΕΚ 221 Α΄).
6. To γεγονός ότι παρήλθε άπρακτη η προθεσμία γνωμοδότησης του ΤΕΕ, που
τέθηκε με το με αρ. πρωτ. οικ. 11656/10-3-2011 έγγραφο της Γενικής
Γραμματέως Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος
7. To με αρ. πρωτ. 43850/12-5-2011 έγγραφο του ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ με προτάσεις επί
του σχεδίου της απόφασης.
8. Το γεγονός ότι από τις κανονιστικές διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν
προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Α π ο φ α σ ί ζ ε ι
Εγκρίνονται οι προϋποθέσεις, οι υποχρεώσεις, οι όροι και οι διαδικασίες
διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών
με απονομή βραβείων σύμφωνα με τα ακόλουθα άρθρα:
Άρθρο 1
2
Ορισμοί – έννοιες
1. Διαγωνισμός μελετών είναι η διαδικασία με την οποία η αναθέτουσα αρχή,
η οποία ορίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 9 του άρθρου 1 του Ν. 3316/2005,
επιδιώκει την εξασφάλιση μελετών ή σχεδίων ιδεών, κυρίως στον τομέα της
αρχιτεκτονικής αλλά και στους λοιπούς τομείς όπως της χωροταξίας, της
πολεοδομίας και των έργων πολιτικού μηχανικού, που επιλέγονται από κριτική
επιτροπή μετά από σύγκριση και απονομή χρηματικών βραβείων. Ειδικότερα
αρχιτεκτονικός διαγωνισμός είναι ο διαγωνισμός μελετών στον οποίο κύρια μελέτη
είναι η αρχιτεκτονική μελέτη.
Με το διαγωνισμό μελετών επιδιώκεται ευρύτερη συμμετοχή μελετητών και η
ανάπτυξη του πνεύματος της άμιλλας με στόχο την καλύτερη δυνατή επίλυση ενός
συγκεκριμένου έργου από χωροταξικής, πολεοδομικής, αρχιτεκτονικής, αισθητικής,
πολιτισμικής, περιβαλλοντικής, οικονομικής, λειτουργικής και κατασκευαστικής
πλευράς,
Η αναθέτουσα αρχή στο εξής αναφέρεται ως διοργανώτρια αρχή του
διαγωνισμού.
2. Οι διαγωνισμοί διακρίνονται σε είδη ως εξής:
α.1. Διαγωνισμός μιας κατηγορίας μελετών είναι ο διαγωνισμός που
αφορά σε μια κατηγορία μελετών ή σχεδίων, ανεξαρτήτως εάν για την
υλοποίηση του έργου απαιτείται στη συνέχεια η εκπόνηση περισσοτέρων
κατηγοριών μελετών.
α.2. Σύνθετος διαγωνισμός είναι ο διαγωνισμός που περιλαμβάνει
περισσότερες από μία κατηγορίες μελετών ή σχεδίων .
β.1. Διαγωνισμός ιδεών είναι ο διαγωνισμός που έχει ως στόχο τη
διερεύνηση και αποσαφήνιση ενός θέματος με σκοπό την επιλογή της
βασικής ιδέας ή τη σύνταξη του προγράμματος του έργου ή την εξεύρεση
βάσης για την προκήρυξη διαγωνισμού προσχεδίων και γενικότερα την
ωρίμανση της μελέτης του έργου. Στο διαγωνισμό ιδεών δεν προβλέπεται
η ανάθεση στον βραβευμένο μελετητή της περαιτέρω επεξεργασίας της
μελέτης του έργου.
β.2. Διαγωνισμός προσχεδίων μελέτης υλοποίησης είναι ο
διαγωνισμός που έχει ως στόχο την καλύτερη δυνατή επίλυση ενός
συγκεκριμένου έργου και την επιλογή του βραβευμένου μελετητή για την
περαιτέρω επεξεργασία της μελέτης του έργου. Προϋπόθεση διοργάνωσης
διαγωνισμού προσχεδίων αποτελεί η σαφήνεια του προς μελέτη
αντικειμένου και η πληρότητα του φακέλου του έργου.
γ.1. Διαγωνισμός ενός σταδίου είναι ο διαγωνισμός ιδεών ή
προσχεδίων υλοποίησης που πραγματοποιείται σε ένα στάδιο.
γ.2. Διαγωνισμός δύο σταδίων-κλιμακωτός είναι ο διαγωνισμός που
κατά το πρώτο στάδιο συνιστά διαγωνισμό ιδεών και κατά το δεύτερο
διαγωνισμό προσχεδίων. Κατά το 1ο στάδιο, επιλέγεται συγκεκριμένος
αριθμός προτάσεων (όχι λιγότερος από τρεις) οι μελετητές των οποίων
έχουν το δικαίωμα να συμμετάσχουν στο 2ο στάδιο. Ο διαγωνισμός δύο
3
σταδίων αποσκοπεί στην αντιμετώπιση τεχνικών έργων σημαντικής
εμβέλειας ή εξειδικευμένου χαρακτήρα.
δ.1. Ανοικτός διαγωνισμός είναι ο διαγωνισμός στον οποίο μπορεί να
συμμετέχει κάθε ενδιαφερόμενος μελετητής.
δ.2. Κλειστός διαγωνισμός είναι ο διαγωνισμός στον οποίο αρχικά
μπορεί να υποβάλει αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κάθε
ενδιαφερόμενος μελετητής αλλά στη συνέχεια μελέτη υποβάλλουν μόνο οι
προεπιλεγέντες από τη διοργανώτρια αρχή. Οι κλειστοί διαγωνισμοί
πραγματοποιούνται σε περιπτώσεις έργων με ιδιαίτερα σύνθετο
αντικείμενο και με ειδικές απαιτήσεις και προδιαγραφές.
Άρθρο 2
Υποχρέωση διενέργειας διαγωνισμού μελετών
1. Οι διαγωνισμοί μελετών προκηρύσσονται υποχρεωτικά για μελέτες ή για
σχέδια ιδεών κάθε αξιόλογου τεχνικού έργου, του δημοσίου ή των νομικών
προσώπων της παρ. 9 του άρθρου 1, του Ν. 3316/2005.
Η υποχρέωση τουλάχιστον για τα σχέδια ιδεών υφίσταται και στις
περιπτώσεις που πρόθεση της διοργανώτριας αρχής είναι η σύνταξη της μελέτης
από την ίδια.
2. Αξιόλογο τεχνικό έργο θεωρείται κάθε έργο που έχει ευρύτερη κοινωνική,
αρχιτεκτονική, πολεοδομική, συμβολική και περιβαλλοντική σημασία και η
λειτουργία του, ο όγκος, η θέση ή άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του έχουν
επίδραση στο ευρύτερο δομημένο ή φυσικό περιβάλλον ή προωθεί την έρευνα για
νέες εφαρμογές υλικών και μεθόδους κατασκευής ή αφορά σε αρχιτεκτονικά έργα
επαναλαμβανόμενου τύπου.
3. Ως αξιόλογα τεχνικά έργα θεωρούνται τα εξής :
α. Στον τομέα των αρχιτεκτονικών μελετών κτηριακών έργων και έργων
διαμόρφωσης ελεύθερων χώρων :
α.1. Κτήρια με τις ακόλουθες χρήσεις :
 Πολιτιστικά κτήρια και πολιτιστικές εγκαταστάσεις (μουσεία, βιβλιοθήκες,
κτίρια εκθέσεων, πινακοθήκες, γλυπτοθήκες, πνευματικά κέντρα κλπ).
 Χώροι συνάθροισης κοινού (συνεδριακά κέντρα, θέατρα, κινηματογράφοι,
αμφιθέατρα, χώροι διαλέξεων, χώροι συναυλιών κλπ).
 Κτήρια ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης.
 Κτήρια διοίκησης (δικαστικά μέγαρα, δημαρχεία, υπουργεία, τελωνεία,
πυροσβεστικοί σταθμοί, δασαρχεία, κλπ).
 Σωφρονιστικά κτίρια ( αναμορφωτήρια, φυλακές).
 Κτήρια περίθαλψης (περιφερειακά και νομαρχιακά νοσοκομεία).
 Κτήρια κοινωνικής πρόνοιας (παιδικοί σταθμοί, οίκοι ευγηρίας,
βρεφονηπιακοί σταθμοί, κέντρα απεξάρτησης).
 Ιεροί ναοί και γενικά θρησκευτικοί χώροι.
 Εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου και δημοτικές αγορές.
 Επιβατικοί σταθμοί λιμένων, αεροδρομίων, σιδηροδρόμων και υπεραστικών
λεωφορείων.
4
 Συγκροτήματα κατοικίας που πραγματοποιούνται με την εφαρμογή
οργανωμένης δόμησης ή κοινωνικών στεγαστικών προγραμμάτων.
 Αθλητικές εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας.
Στη κατηγορία αυτή μπορεί επίσης να υπάγονται και υφιστάμενα κτήρια
που υπόκεινται σε ριζική ανακαίνιση προκειμένου να διατηρήσουν την υφιστάμενη
χρήση ή να εγκαταστήσουν νέα χρήση από τις προαναφερόμενες ανωτέρω καθώς
επίσης και ειδικές ρυθμίσεις σε διατηρητέα κτήρια του άρθρου 31 του
Ν.2831/2000).
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης και τον περιβάλλοντα χώρο των κτηρίων
αυτών.
α2. Διαμορφώσεις – αναπλάσεις ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων :
Σημαντικών πάρκων, αλσών και εθνικών ή δημοτικών κήπων , υπερτοπικής ή
ιστορικής σημασίας πλατειών, οδών, πεζοδρόμων και παραλιακών περιοχών ,
περιβάλλοντος χώρου διατηρητέων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων καθώς και
ζωνών προστασίας της φύσης και του τοπίου.
α3. Θέματα αστικού σχεδιασμού ευρύτερης κλίμακας.
α4. Θέματα εξοπλισμού ανοιχτών κοινόχρηστων χώρων και χώρων
εξυπηρετήσεων ειδικής σημασίας, όπως αρχαιολογικών.
β) Στο τομέα των πολεοδομικών και χωροταξικών μελετών οι μελέτες ιδεών για
την στρατηγική ανάπτυξη ιδιαίτερης σημασίας περιοχών.
4. Εφόσον για συγκεκριμένο έργο δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ.
2 του παρόντος άρθρου, μπορεί να εξαιρείται του χαρακτηρισμού του ως
αξιόλογου με απόφαση της διοργανώτριας αρχής. Η απόφαση εκδίδεται μετά
από σύμφωνη γνώμη για μεν τα Υπουργεία και τους εποπτευόμενους από αυτά
φορείς του αρμόδιου Τεχνικού Συμβουλίου του Υπουργείου, για δε τις λοιπές
διοργανώτριες αρχές του Περιφερειακού ΣΧΟΠ.
Άρθρο 3
Συμμετοχή στο διαγωνισμό
1. Σε διαγωνισμό μελετών μπορούν να συμμετέχουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα,
τα οποία κατέχουν την από τον Νόμο οριζόμενη άδεια άσκησης επαγγελματικής
δραστηριότητας για τη μελέτη της κατηγορίας την οποία αφορά ο διαγωνισμός,
στην Ελλάδα ή σε άλλα κράτη σύμφωνα με το άρθρο 14 του Ν. 3316/2005. Για τη
συμμετοχή στο διαγωνισμό δεν είναι προαπαιτούμενη η εγγραφή στο μητρώο
μελετητών και η λήψη αντίστοιχης τάξης πτυχίου σύμφωνα με το κεφάλαιο Ε΄(
άρθρα 39 και 40) του Ν.3316/05.
2. Για ειδικές περιπτώσεις αρχιτεκτονικών διαγωνισμών προβλέπονται ως προς
την συμμετοχή τα εξής:
α. Διεθνείς αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί υπό την αιγίδα της Διεθνούς
Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA).
5
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι ή ομάδες
ειδικών επικεφαλής των οποίων είναι αρχιτέκτονες ή πολεοδόμοι και διεξάγονται
σύμφωνα με τον Ν. 2092/1992 (ΦΕΚ 180 Α΄) και τους όρους που τίθενται σε
συνεννόηση με την Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων. Στους διαγωνισμούς αυτούς η
συμμετοχή αλλοδαπών, πλην των αναφερομένων στην παράγραφο 5 του άρθρου
14 του Ν. 3316/2005, καθορίζεται από τους όρους της προκήρυξης.
β. Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί ιδεών σπουδαστών αρχιτεκτονικών
σχολών.
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν σπουδαστές αναγνωρισμένων
αρχιτεκτονικών σχολών της Ελλάδας ή άλλων κρατών μελών της Ε.Ε. Επίσης υπό
την αιγίδα της UIA μπορεί να διεξαχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός
σπουδαστών αρχιτεκτονικών σχολών.
γ. Σύνθετοι διαγωνισμοί αρχιτεκτονικού και καλλιτεχνικού αντικειμένου.
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν αρχιτέκτονες και εικαστικοί καλλιτέχνες.
Διεξάγονται κατά τις διατάξεις της παρούσας απόφασης και δεν εφαρμόζεται η
Κ.Υ.Α. 37456/15-9-1997 (ΦΕΚ 878/Β΄/2-10-1997).
δ. Αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί νέων αρχιτεκτόνων.
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν αρχιτέκτονες με όριο ηλικίας που
ορίζεται από την προκήρυξη, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να
υπερβαίνει τα 40 έτη.
3. Ως προς τη συμμετοχή ισχύουν και τα ακόλουθα :
α. Για την ανάθεση της μελέτης σε διαγωνισμό προσχεδίων σε μελετητές
υποστηρικτών μελετών της κύριας μελέτης απαιτείται η άμεση πρόσκλησή τους
για συμμετοχή σε σύνθετο διαγωνισμό. Σε αντίθετη περίπτωση η συμμετοχή τους,
υπό μορφή έμμεσης συνεργασίας με τον κύριο μελετητή, είναι προαιρετική, η δε
διοργανώτρια αρχή δεν έχει υποχρέωση να τους αναθέσει την περαιτέρω
επεξεργασία της μελέτης.
β. Από τη συμμετοχή στο διαγωνισμό ως διαγωνιζόμενου αποκλείονται κάθε
πρόσωπο που με οποιοδήποτε τρόπο έχει συμμετάσχει στην προπαρασκευή και
σύνταξη του προγράμματος του διαγωνισμού, τα μέλη της κριτικής επιτροπής και
πρόσωπα που έχουν εξαρτημένη επαγγελματική σχέση εργασίας ή συγγένεια έως
δευτέρου βαθμού με τα παραπάνω πρόσωπα.
γ. Για την απονομή των βραβείων και των εξαγορών και την καταβολή τους
αποκλείονται οι συμμετέχοντες που δεν έχουν φορολογική και ασφαλιστική
ενημερότητα καθώς και οι έχοντες λόγους αποκλεισμού σύμφωνα με το άρθρο 16
του Ν.3316/05, με εξαίρεση τους σπουδαστικούς διαγωνισμούς και τους
διαγωνισμούς ιδεών.
Άρθρο 4
Προετοιμασία διαγωνισμού
1. Η διαδικασία για τη διενέργεια του διαγωνισμού προϋποθέτει την δημιουργία
φακέλου του διαγωνισμού από την αρμόδια υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής.
2. Στο φάκελο του διαγωνισμού περιέχονται κυρίως τα εξής :
6
α. Η ανάλυση του αντικειμένου του διαγωνισμού, η τεκμηριωμένη σύνταξη του
προγράμματος του (κτιριολογικού ή άλλου είδους ανάλογα με τη μελέτη) και οι
στόχοι που τίθενται.
β. Η συγκέντρωση όλων των απαραίτητων δεδομένων ως προς το ισχύον
πολεοδομικό καθεστώς, ιδιοκτησιακό καθεστώς, ίδιο νομικό καθεστώς (δάση,
αιγιαλός και παραλία, αρχαιολογικοί χώροι), κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κλπ, καθώς
και ως προς τις δεσμεύσεις των φορέων.
γ. Οι ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές, οι γενικοί περιορισμοί και κανονισμοί.
δ. Η εξασφάλιση των απαραίτητων υποστηρικτικών μελετών για τη διεξαγωγή
του διαγωνισμού, όπως τοπογραφικών διαγραμμάτων.
ε. Η εκτίμηση του κόστους του διαγωνισμού, καθώς και του κόστους ανάθεσης
της δημόσιας σύμβασης για την ολοκλήρωση της μελέτης εφόσον η διοργανώτρια
αρχή δεν έχει αποκλείσει μια τέτοιου είδους ανάθεση στη προκήρυξη του
διαγωνισμού.
3. Αν η διοργανώτρια αρχή δεν διαθέτει επαρκή τεχνική υπηρεσία για την
προετοιμασία, τη διεξαγωγή του διαγωνισμού και την υποστήριξη της κριτικής
επιτροπής τηρούνται αντίστοιχα τα προβλεπόμενα από το άρθρο 3 παρ. 1-3 του Ν.
3316/05. Επίσης η διοργανώτρια αρχή μπορεί να αναθέσει την εκτέλεση της
προετοιμασίας του φακέλου του διαγωνισμού και την υποστήριξή της στην όλη
διαδικασία διεξαγωγής του με δημόσια σύμβαση του Ν. 3316/05.
4. Επίσης δύναται να συσταθεί από τη διοργανώτρια αρχή Τεχνική Επιτροπή για
να ελέγξει εάν οι συμμετοχές ικανοποιούν τους όρους του διαγωνισμού. Η
Τεχνική Επιτροπή δεν έχει δικαίωμα αποσφράγισης, δεν παίρνει μέρος στην
αξιολόγηση, ούτε έχει το δικαίωμα να αποκλείσει συμμετοχή. Υποδεικνύει μόνο
στην κριτική επιτροπή τις αποκλίσεις των συμμετοχών από τους όρους της
προκήρυξης.
5. Προϋπόθεση για την έναρξη της διαδικασίας είναι η ένταξη σε πρόγραμμα
χρηματοδότησης του διαγωνισμού, όπως και της ανάθεσης των υπολοίπων
σταδίων της μελέτης εφόσον προβλέπεται από την προκήρυξη.
6. Προκειμένου η διοργανώτρια αρχή να τηρήσει την κλειστή διαδικασία απαιτείται
σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Συμβουλίου της παρ. 3 του άρθρου 2 της
παρούσας απόφασης. Η κλειστή διαδικασία τηρείται με ανοικτή πρόσκληση, στην
οποία καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής. Στην
πρόσκληση ορίζονται ο αριθμός των συμμετεχόντων. Βάσει κριτηρίων επιλέγονται
από τη διοργνώτρια αρχή οι τελικά συμμετέχοντες (τουλάχιστον 3 και όχι
περισσότεροι από 10) οι οποίοι και υποβάλλουν πρόταση που αξιολογείται από
την κριτική επιτροπή με τήρηση της ανωνυμίας.
Άρθρο 5
Προκήρυξη διαγωνισμού
1. Η διαδικασία διενέργειας διαγωνισμού μελετών δημοσιοποιείται μέσω σχετικής
προκήρυξης.
2. Στη προκήρυξη κάθε διαγωνισμού μελετών περιλαμβάνονται τα ακόλουθα
στοιχεία, τα οποία προδιαγράφονται σύμφωνα με τους όρους της παρούσας
απόφασης :
7
- Η διοργανώτρια αρχή και η αρμόδια υπηρεσία για τη διεξαγωγή του
διαγωνισμού με πλήρη στοιχεία (διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση και αριθμό
τηλεομοιοτυπίας).
- Το είδος του διαγωνισμού και η αιτιολόγηση της διεξαγωγής του με αναφορά
στην απόφαση της διοργανώτριας αρχής για το χαρακτηρισμό του έργου ως
αξιόλογου τεχνικού έργου.
- Σύντομη έκθεση του στόχου της διοργανώτριας αρχής ως προς τη μελέτη.
- Περιγραφή του αντικείμενου της μελέτης σύμφωνα με τα στοιχεία του
φακέλου του διαγωνισμού.
- Τυχόν δεσμεύσεις ως προς τα οικονομικά στοιχεία για το κόστος κατασκευής
του έργου, συνοδευόμενη από ανάλυση του τρόπου υπολογισμού του.
- Οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό με λεπτομερή
αναφορά στα υποβαλλόμενα από τους συμμετέχοντες απαραίτητα δικαιολογητικά.
- Ο αριθμός και το ύψος των χρηματικών βραβείων και εξαγορών.
- Τα δικαιώματα της διοργανώτριας αρχής για τη χρήση των βραβευθεισών και
εξαγορασθεισών μελετών και διευκρίνιση για το δικαίωμα της ή όχι να
αποτελέσουν στο σύνολό τους ή σε τμήματά τους (πχ αστικός εξοπλισμός,
εφήμερες κατασκευές) πρότυπα πολλαπλής εφαρμογής.
-Αναφορά ότι οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό μελετητές διατηρούν την
πνευματική ιδιοκτησία της εργασίας τους και ότι οι βραβευθείσες και
εξαγορασθείσες μελέτες αποτελούν ιδιοκτησία της διοργανώτριας αρχής.
- Η σύσταση της κριτικής επιτροπής,
- Διευκρίνιση ότι η απόφαση της κριτικής επιτροπής για την απονομή των
βραβείων είναι δεσμευτική για τη διοργανώτρια αρχή.
- Τα κριτήρια που θα εφαρμοσθούν κατά την αξιολόγηση των μελετών. Ειδικά στο
διαγωνισμό δύο σταδίων κατά το 2ο στάδιο η διοργανώτρια αρχή, μετά από
πρόταση της κριτικής επιτροπής, μπορεί να θέσει συμπληρωματικούς όρους και
κριτήρια για το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού,
- O κατάλογος των στοιχείων του διαγωνισμού, τα οποία παραλαμβάνουν οι
ενδιαφερόμενοι και το αντίτιμο για την παραλαβή τους.
- Η προθεσμία παραλαβής των στοιχείων του διαγωνισμού και εγγραφής στο
κατάλογο διαγωνιζομένων.
- Τα ζητούμενα προς υποβολή στοιχεία και ο τρόπος παρουσίασης των
μελετών, που είναι υποχρεωτικός για όλους τους διαγωνιζόμενους με ποινή
αποκλεισμού.
- Η προθεσμία και ο τρόπος υποβολής των ερωτημάτων από τους
διαγωνιζομένους.
- Η προθεσμία απαντήσεων στα ερωτήματα από πλευράς αρμοδίας υπηρεσίας
της διοργανώτριας αρχής.
- Τα μέσα επικοινωνίας που θα χρησιμοποιηθούν και ο τρόπος ανταλλαγής
πληροφοριών
- Η προθεσμία και ο τόπος υποβολής των μελετών.
- Η προθεσμία ολοκλήρωσης της κρίσης, της έκδοσης και δημοσιοποίησης των
αποτελεσμάτων.
- Το κανονιστικό πλαίσιο επίλυσης διαφορών ως προς το αποτέλεσμα του
διαγωνισμού.
8
- Αναφορά ότι η συμμετοχή στον διαγωνισμό, σημαίνει πλήρη αποδοχή των
όρων και της διαδικασίας του διαγωνισμού από πλευράς διαγωνιζομένων.
- Δήλωση της διοργανώτριας αρχής για ανάθεση της μελέτης του έργου στο
βραβευθέντα με το Α΄ βραβείο, με διατήρηση του δικαιώματός της, εφόσον δεν
απονεμηθεί το Α΄ βραβείο, για ανάθεση της μελέτης στον πρώτο διακριθέντα, ή
δήλωση περί του αντιθέτου.
-Σε περίπτωση ανάθεσης της μελέτης καθορισμός της αμοιβής του μελετητή
ως ποσοστό της προεκτιμώμενης, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 60%
και μεγαλύτερο του 80%. Το ίδιο ποσοστό ισχύει και για την αμοιβή του
αρχιτέκτονα κύριου μελετητή για τη συμμετοχή του στην εποπτεία εφαρμογής της
μελέτης κατά την κατασκευή του έργου.
- Δήλωση της διοργανώτριας αρχής για τη συμμετοχή του βραβευμένου
μελετητή, που έχει την κύρια ευθύνη εκπόνησης της μελέτης, στην εποπτεία
εφαρμογής της κατασκευής, ή δήλωση περί του αντιθέτου.
-Σε περίπτωση συνεργασίας του μελετητή της κύριας μελέτης με μελετητές
υποστηρικτικών μελετών, που δεν έχουν άμεσα προσκληθεί να συμμετάσχουν στο
διαγωνισμό, επισήμανση ότι η συμμετοχή αυτή είναι προαιρετική και ότι η
διοργανώτρια αρχή δεν έχει υποχρέωση να τους αναθέσει την περαιτέρω
επεξεργασία της μελέτης.
- Η εγκριτική πράξη χρηματοδότησης της δαπάνης διεξαγωγής του
διαγωνισμού.
3. Η προκήρυξη του διαγωνισμού εγκρίνεται με απόφαση της διοργανώτριας
αρχής. Σε περίπτωση διεθνών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών υπό την αιγίδα της
Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων η προκήρυξη εγκρίνεται με απόφαση του
Υπουργού ΠΕΚΑ και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού και απαιτείται
να προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων.
Άρθρο 6
Δημοσίευση προκήρυξης διαγωνισμού – δημοσιοποίηση αποτελέσματος
1. Περίληψη της προκήρυξης του διαγωνισμού δημοσιεύεται κατά τα
προβλεπόμενα στην παρ.1 του άρθρου 12 του Ν. 3316/05, όπως ισχύει.
Επίσης αποστέλλεται ενημερωτικά για ανάρτηση στην ιστοσελίδα της
διοργανώτριας αρχής, του ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ ή του αρμόδιου κλαδικού φορέα καθώς
και στην ειδική ιστοσελίδα που τυχόν θα δημιουργηθεί για τον διαγωνισμό.
Επίσης η διοργανώτρια αρχή ενημερώνει το ΥΠΕΚΑ το αργότερο εντός 5 ημερών
από τη δημοσίευση της προκήρυξης.
2. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού αποστέλλεται για δημοσίευση στο
ενημερωτικό δελτίο του ΤΕΕ και για ενημέρωση στις ιστοσελίδες που αναφέρονται
στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου.
3. Όταν το συνολικό ύψος των βραβείων και των εξαγορών,
συμπεριλαμβανομένης και της εκτιμώμενης αξίας, εκτός ΦΠΑ, της δημόσιας
σύμβασης υπηρεσιών που θα ανατεθεί αργότερα, είναι ίσο ή ανώτερο του ορίου
υποχρεωτικής εφαρμογής του Π.Δ/τος 60/07, όπως ισχύει, αποστέλλονται για
δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων περίληψη της
προκήρυξης και ενημερωτικές εκθέσεις σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 61
και 62 του ιδίου διατάγματος.
9
Άρθρο 7
Μέσα επικοινωνίας
1. Οι μορφές επικοινωνίας που καθορίζονται στην προκήρυξη μπορούν κατ’
επιλογή της διοργανώτριας αρχής να πραγματοποιούνται με επιστολή,
τηλεομοιοτυπία, ηλεκτρονικά μέσα ή με συνδυασμό των μέσων αυτών.
2. Οι ανταλλαγές και η αποθήκευση πληροφοριών πραγματοποιούνται κατά
τρόπο που να εξασφαλίζει ότι δεν θίγεται η ακεραιότητα και η εμπιστευτικότητα του
συνόλου των πληροφοριών που διαβιβάζονται από τους συμμετέχοντες σε
διαγωνισμούς μελετών.
3. Οι πληροφορίες σχετικά με τις αναγκαίες προδιαγραφές για την παρουσίαση
των μελετών και σχεδίων με ηλεκτρονικό τρόπο, πρέπει να καθορίζονται στην
προκήρυξη.
Άρθρο 8
Διαδικασία εγγραφής – παραλαβή φακέλου στοιχείων
1. Κάθε διαγωνιζόμενος (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) ή ομάδα διαγωνιζομένων
εγγράφεται σε κατάλογο που τηρεί η αρμόδια υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής,
με αίτηση που αναφέρει τα στοιχεία του εκπροσώπου της ομάδας, (διεύθυνση,
αριθμό τηλεφώνου και τηλεομοιοτυπίας και ηλεκτρονική δ/νση) προκειμένου να
ενημερώνεται από τη διοργανώτρια αρχή.
Από την αρμόδια υπηρεσία θα αποδίδεται σε όλους τους εγγραφέντες -
εκπροσώπους πιστοποιητικό εγγραφής στον κατάλογο αυτό.
2. Η παραλαβή του φακέλου δεδομένων και στοιχείων, απαραίτητων για την
συμμετοχή στο διαγωνισμό, είναι δυνατή μετά την εγγραφή στον κατάλογο
εκπροσώπων, με καταβολή του οριζομένου στην προκήρυξη αντιτίμου της
αναπαραγωγής του.
3. Η διοργανώτρια αρχή δύναται να διενεργεί την εγγραφή και να παρέχει τα
στοιχεία του διαγωνισμού ηλεκτρονικά.
Άρθρο 9
Υποβολή ερωτημάτων
1. Οι διαγωνιζόμενοι μπορούν να υποβάλουν με αίτηση του εγγραφέντος στον
κατάλογο εκπροσώπου τους τυχόν ερωτήματα μέσα στο πρώτο τέταρτο της
προθεσμίας παράδοσης των μελετών. Η αρμόδια υπηρεσία είναι υποχρεωμένη να
απαντήσει εγγράφως και με απόδειξη παραλαβής, προς όλους τους
εγγεγραμμένους εκπροσώπους τους δίνοντας σχετικές διευκρινίσεις εντός
προθεσμίας που καθορίζεται στην προκήρυξη, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν
πρέπει να υπερβαίνει τις 10 ημέρες από την λήξη της προθεσμίας υποβολής των
ερωτημάτων. Επίσης δύναται να αποστείλει τα υποβληθέντα ερωτήματα και τις
απαντήσεις για ενημέρωση στις ιστοσελίδες που αναρτάται και η προκήρυξη.
2. Οι ερωτήσεις και απαντήσεις αφορούν σε διευκρινίσεις των δεδομένων του
διαγωνισμού και δεν είναι δυνατόν να προκύπτει τροποποίηση των δεδομένων του
διαγωνισμού ή αλλαγή προθεσμιών.
4. Σε περίπτωση καθυστέρησης των απαντήσεων από την αρμόδια υπηρεσία
της διοργανώτριας αρχής μετατίθεται η προθεσμία παράδοσης κατά χρονικό
10
διάστημα τουλάχιστον όσο και η καθυστέρηση με άμεση ενημέρωση των
εγγεγραμμένων εκπροσώπων.
Άρθρο 10
Χρόνος και τρόπος υποβολής μελετών - υποχρεώσεις διαγωνιζομένων
1. Η προθεσμία υποβολής των μελετών πρέπει να είναι ανάλογη του χρόνου
εκπόνησης των μελετών του διαγωνισμού και εν πάση περιπτώσει όχι μικρότερη
από την προβλεπόμενη στην παρ. 1 του άρθρου 13 του Ν. 3316/05.
2. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, καμία μελέτη δεν γίνεται δεκτή.
3. Κάθε υποβαλλόμενη μελέτη σημαίνεται αντί ψευδωνύμου με ενδεικτικό αριθμό,
επιλογής του συμμετέχοντα. Ο αριθμός αυτός αποτελείται από έξι αριθμητικά
ψηφία ύψους 1εκ. και τοποθετείται στο άνω δεξιό άκρο των σχεδίων και τευχών
της μελέτης.
4. Όλη η εργασία παραδίδεται συσκευασμένη σε ένα και μόνο αδιαφανές δέμα
χαρακτηρισμένο με τον ως άνω ενδεικτικό αριθμό χωρίς οποιαδήποτε άλλη
σήμανση. Για τη διατήρηση της ανωνυμίας δεν επιτρέπεται η αναγραφή του
ονόματος του αποστολέα ακόμη και όταν η αποστολή γίνεται μέσω ταχυδρομείου.
Επίσης ο διαγωνιζόμενος υποβάλλει μέσα στο ανωτέρω δέμα κλειστό φάκελο
αδιαφανή, που θα περιέχει για κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο των
συμμετεχόντων το ονοματεπώνυμο, με διεύθυνση, αριθμό τηλεφώνου,
τηλεομοιοτυπίας και ηλεκτρονική δ/νση καθώς και πίνακα ποσοστών συμμετοχής
των μελών της ομάδας μελέτης υπογεγραμμένο από όλα τα μέλη της. Επίσης
περιέχει αποδεικτικά της εγγραφής κάθε συμμετέχοντα σε επαγγελματικό φορέα
του κράτους της εγκατάστασής του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις παρ. 5-7
του άρθρου 14 του Ν.3316/05, τα δικαιολογητικά φορολογικής και ασφαλιστικής
ενημερότητας και τις υπεύθυνες δηλώσεις μη συνδρομής λόγων αποκλεισμού στο
πρόσωπό του που αναφέρονται στο άρθρο 16 του Ν. 3316/05, με εξαίρεση τους
σπουδαστικούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και τους διαγωνισμούς ιδεών. Ο
φάκελος θα φέρει τον ίδιο αριθμό με αυτόν της μελέτης.
5. Εάν ο διαγωνιζόμενος αποδέχεται την επώνυμη έκθεση της μελέτης του σε
περίπτωση που δεν διακριθεί, θα συμπεριλάβει στο ως άνω δέμα χωριστό
σφραγισμένο φάκελο με τον ενδεικτικό αριθμό της μελέτης και την ένδειξη στο
κάτω αριστερό μέρος «αποδοχή αποσφράγισης», ο οποίος θα περιέχει σχετική
ενυπόγραφη δήλωση.
6. Σε περίπτωση που ζητείται από την προκήρυξη πρόπλασμα ή άλλο στοιχείο
που δεν μπορεί να περιληφθεί στο παραπάνω δέμα, ο διαγωνιζόμενος μπορεί να
παραδώσει και δεύτερο δέμα συσκευασμένο με τις παραπάνω προδιαγραφές και
με τον ίδιο ενδεικτικό αριθμό.
7. Τα ζητούμενα στοιχεία από τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό, τα οποία
καθορίζονται από την προκήρυξη, πρέπει να είναι τα απολύτως αναγκαία για την
παρουσίαση και κατανόηση της υποβαλλόμενης πρότασης, καθώς και για την
επίτευξη του σκοπού του διαγωνισμού, αποφεύγοντας την υποβολή μεγάλου
αριθμού σχεδίων που στο στάδιο της αξιολόγησης δεν προσφέρουν ουσιαστικές
πληροφορίες. Συγκεκριμένα πρέπει να καθορίζονται στην προκήρυξη:
11
 Το είδος, ο αριθμός και το μέγεθος των σχεδίων της παρουσίασης, που δεν
πρέπει να υπερβαίνει τους 4 πίνακες Α0 ή ανάλογη επιφάνεια σε διαστάσεις
DIN ,εκτός αν κρίνει διαφορετικά η διοργανώτρια αρχή λόγω ιδιαιτερότητας του
έργου.
 Οι κλίμακες παρουσίασης του θέματος.
 Τα περιεχόμενα του τεύχους της επεξηγηματικής έκθεσης, το κείμενο της
οποίας δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 1500 λέξεις, εκτός αν κρίνει διαφορετικά η
διοργανώτρια αρχή λόγω ιδιαιτερότητας του έργου. Επίσης υποχρεωτικά θα
περιλαμβάνει παράρτημα με σμικρύνσεις των παραδιδόμενων σχεδίων. Ο
αριθμός των τευχών θα καθορίζεται στην προκήρυξη.
 Η κλίμακα του προπλάσματος, αν απαιτείται, που σε κάθε περίπτωση πρέπει
να είναι μικρότερη από τα ζητούμενα σχέδια.
 Η γλώσσα σύνταξης της επεξηγηματικής έκθεσης και των στοιχείων των
σχεδίων.
Όλα τα απαιτούμενα στοιχεία πρέπει να υποβάλλονται και σε ψηφιακή μορφή
σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προκήρυξη.
9. Σε περίπτωση που επιλεγεί η ηλεκτρονική υποβολή της μελέτης και
ενδεχομένως και των δικαιολογητικών συμμετοχής, στην προκήρυξη περιγράφεται
αναλυτικά ο ειδικός τρόπος υποβολής.
8. Οι διαγωνιζόμενοι υποχρεούνται να συμμορφώνονται απόλυτα προς τους όρους
της προκήρυξης, περιοριζόμενοι στα ζητούμενα από τη προκήρυξη στοιχεία σε ό,τι
αφορά την παρουσίαση της μελέτης τους. Στοιχεία παραδιδόμενα από τους
διαγωνιζόμενους επί πλέον των ζητουμένων της προκήρυξης δεν λαμβάνονται υπ΄
όψιν και αποσύρονται πριν τη διαδικασία αξιολόγησης.
Άρθρο 11
Βραβεία-Αμοιβή κριτικής επιτροπής
1. Στους διαγωνισμούς ιδεών το συνολικό χρηματικό ποσό βραβείων
καθορίζεται κατά την κρίση της διοργανώτριας αρχής.
2. Σε περίπτωση διαγωνισμών προσχεδίων υλοποίησης αρχιτεκτονικών
μελετών το συνολικό χρηματικό ποσό των βραβείων καθορίζεται ίσο με το 20%
του κατώτατου ορίου της συνολικής προεκτιμώμενης αμοιβής εκπόνησης της
μελέτης, όπως υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3316/2005. Στους
διαγωνισμούς ιδεών και στις λοιπές κατηγορίες μελετών καθορίζεται κατά την
κρίση της διοργανώτριας αρχής.
3. Η κατανομή των βραβείων στους βραβευθέντες γίνεται βάσει του
ακόλουθου πίνακα:
ΠΛΗΘΟΣ ΒΡΑΒΕΙΩΝ 1 2 3 4 5
3 45% 33% 22%
4 35% 28% 21% 16%
5 28% 24% 20% 16% 12%
12
4. Εφόσον προβλέπεται από την προκήρυξη η κριτική επιτροπή δύναται να
προτείνει στην διοργανώτρια αρχή την εξαγορά μελετών.
5. Η απόφαση κριτικής επιτροπής για την απονομή των βραβείων είναι δεσμευτική
για τη διοργανώτρια αρχή. Η κριτική επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα, αν
διαπιστώσει ανεπάρκεια των προτάσεων και ύστερα από αιτιολόγηση, να μην
απονείμει το πρώτο ή και άλλα βραβεία.
6. Η κριτική επιτροπή διατηρεί το δικαίωμα να κηρύξει άγονο τον διαγωνισμό
εφόσον διαπιστώσει επίπεδο προτάσεων μη ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις
του. Στην περίπτωση αυτή η επιτροπή μπορεί να προτείνει αποζημιώσεις σε
αριθμό μελετών ίσο με τα προβλεπόμενα βραβεία, με ποσό που δεν μπορεί να
υπερβαίνει για κάθε μελέτη το ποσό του τελευταίου βραβείου
7. Σε περίπτωση ματαίωσης της κρίσης, λόγω υπαιτιότητας της διοργανώτριας
αρχής, το σύνολικό ποσό των βραβείων μοιράζεται στους συμμετέχοντες στο
διαγωνισμό και επιστρέφονται στους διαγωνιζόμενους οι σχετικές μελέτες.
8. Για την καταβολή των βραβείων οι βραβευμένοι προσκομίζουν τα
δικαιολογητικά έγγραφα του άρθρου 16 του Ν. 3316/05, έναντι των οποίων
υποβλήθηκε υπεύθυνη δήλωση, τα οποία ελέγχονται από την αρμόδια υπηρεσία
της διοργανώτριας αρχής.
9. Η κριτική επιτροπή είναι αμειβόμενη σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί
αποζημιώσεων επιτροπών διαγωνισμού. Η αμοιβή της κριτικής επιτροπής σε
περίπτωση διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού που διεξάγεται υπό την αιγίδα
της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων ρυθμίζεται από τους ειδικούς όρους του
διαγωνισμού, που τίθενται με τη συνεργασία της.
Άρθρο 12
Κριτική επιτροπή
1. Σύνθεση της κριτικής επιτροπής
Ο αριθμός των μελών της κριτικής επιτροπής είναι πάντοτε περιττός και
ανάλογος με την σπουδαιότητα και τον αριθμό των περιλαμβανομένων στο
διαγωνισμό κατηγοριών μελετών. Μαζί με τα τακτικά μέλη ορίζονται και οι
αναπληρωτές. Η επιτροπή μπορεί να είναι 5μελής, 7μελής ή 9μελής. Η ακριβής
σύνθεσή της ορίζεται κατά τη διαδικασία της παρ. 3 του άρθρου 2 της παρούσας
απόφασης. Σε κάθε περίπτωση τα μέλη που ορίζονται από τη διοργανώτρια αρχή
αποτελούν υποχρεωτικά μειοψηφία στην κριτική επιτροπή.
Η σύνθεση της κριτικής επιτροπής είναι:
 Για 5μελή επιτροπή: 1 κριτής «εκ προσωπικοτήτων», 1 κριτής
εκπρόσωπος της διοργανώτριας αρχής, και 3 κριτές από τον κατάλογο κριτών της
παρ. 3 του παρόντος άρθρου, επιστημονικού αντικειμένου σχετικού με το
αντικείμενο του διαγωνισμού.
 Για 7μελή επιτροπή: 1-2 κριτές «εκ προσωπικοτήτων», 1-2 κριτές
εκπρόσωπους της διοργανώτριας αρχής, 4 κριτές από τον κατάλογο κριτών της
παρ. 3 του παρόντος άρθρου, επιστημονικού αντικειμένου σχετικού με το
αντικείμενο του διαγωνισμού.
 Για 9μελή επιτροπή: 1-2 κριτές «εκ προσωπικοτήτων», 2- 3 κριτές
εκπρόσωπους της διοργανώτριας αρχής, 5 κριτές από τον κατάλογο κριτών της
13
παρ. 3 του παρόντος άρθρου, επιστημονικού αντικειμένου σχετικού με το
αντικείμενο του διαγωνισμού.
Η κριτική επιτροπή υποστηρίζεται από γραμματέα που ορίζεται από τη
διοργανώτρια αρχή.
2. Προσόντα κριτών
Οι κριτές πρέπει να έχουν επιστημονική κατάρτιση ανάλογη με το αντικείμενο του
διαγωνισμού.
Για αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς οι αρχιτέκτονες του καταλόγου κριτών της παρ.3
πρέπει να έχουν συμπληρώσει 10ετία από κτήσεως αδείας επαγγέλματος, να
διαθέτουν ένα (1) τουλάχιστον Α΄ ή Β΄ ή Γ΄ βραβείο σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ή
σημαντική διάκριση σε ελληνικούς ή διεθνείς αναγνωρισμένους θεσμούς δημόσιας
προβολής του αρχιτεκτονικού έργου και να είναι οι κύριοι μελετητές.
Για τα λοιπά επιστημονικά αντικείμενα οι κριτές του καταλόγου της παρ.3 πρέπει
να έχουν συμπληρώσει 10ετία από κτήσεως αδείας επαγγέλματος με
αποδεδειγμένη εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο του διαγωνισμού ή να είναι
μέλη ΔΕΠ Ελληνικών ΑΕΙ αντίστοιχης ειδικότητας ή διδάσκοντες αντίστοιχης θέσης
σχολών της αλλοδαπής.
Οι κριτές «εκ προσωπικοτήτων» από την Ελλάδα και το εξωτερικό πρέπει να είναι
επιστήμονες που διαθέτουν ένα τουλάχιστον βραβείο σε αρχιτεκτονικό
διαγωνισμό ή μέλη ΔΕΠ Ελληνικών ΑΕΙ αντίστοιχης ειδικότητας ή διδάσκοντες
αντίστοιχης θέσης σχολών της αλλοδαπής, που να διαθέτουν είτε βραβείο σε
διαγωνισμό είτε σημαντικό έργο κριτικής σκέψης.
Σε ότι αφορά τους εκπροσώπους - υπαλλήλους της διοργανώτριας αρχής αυτοί
πρέπει να έχουν εμπειρία στην εκπόνηση, επίβλεψη και εποπτεία μελετών ή
έργων του αντικειμένου του διαγωνισμού και γνώση του σχετικού νομοθετικού
πλαισίου.
3. Κατάρτιση καταλόγου κριτών- επιλογή κριτών
Με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ συγκροτείται τριμελής επιτροπή από εκπροσώπους του
ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ, του ΤΕΕ και του ΥΠΕΚΑ, που έχει την ευθύνη κατάρτισης του
καταλόγου κριτών των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, μετά την αξιολόγηση των
υποβληθεισών αιτήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για ένταξη στον κατάλογο. Της
επιτροπής προεδρεύει ο εκπρόσωπος του ΣΑΔΑΣ- ΠΕΑ.
Οι κατάλογοι κριτών για άλλα επιστημονικά αντικείμενα καταρτίζονται με τη
συμμετοχή στην επιτροπή εκπροσώπου του αρμόδιου κλαδικού φορέα.
Για την κατάρτιση των καταλόγων το ΥΠΕΚΑ απευθύνει, μέσω της ιστοσελίδας
του, δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε επιστήμονες που
διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα. Για κάθε επιστήμονα που εντάσσεται στον
κατάλογο καταγράφονται τα είδη μελετών στις οποίες επιθυμεί να είναι κριτής, με
ανώτερο αριθμό τα 2 και η γεωγραφική επικράτεια (περιφέρειες) στην οποία
μπορεί να συμμετέχει ως κριτής. Οι κατάλογοι των κριτών αναρτώνται στην
ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ και ανανεώνονται ανά διετία με την ίδια διαδικασία.
Η επιλογή των κριτών «εκ προσωπικοτήτων» γίνεται από τη διοργανώτρια αρχή.
Σε περίπτωση αποδοχής χορηγίας η επιλογή κριτή-κριτών «εκ προσωπικοτήτων»
γίνεται από τον χορηγό.
14
Η επιλογή των κριτών από τους λοιπούς καταλόγους κριτών διενεργείται με
κλήρωση, με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ, μετά από αίτημα της διοργανώτριας αρχής. Δεν
επιτρέπεται η συμμετοχή σε κλήρωση του ίδιου κριτή σε περισσότερους από ένα
διαγωνισμό το έτος.
4. Συγκρότηση της κριτικής επιτροπής
Η διοργανώτρια αρχή συγκροτεί την κριτική επιτροπή, μετά την επιλογή των
μελών της. Η συγκρότησή της γνωστοποιείται τουλάχιστον 20 ημέρες προ της
καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των μελετών. Η απόφαση συγκρότησης της
Κριτικής Επιτροπής δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης κατά τη
διάταξη του άρθρου 5 παρ. 2 περ. ιβ΄ του Ν. 3469/2006 (ΦΕΚ 131 Α΄). Η κριτική
επιτροπή παραμένει η ίδια στο διαγωνισμό δύο σταδίων.
Η αρμόδια υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής καλεί τα μέλη της επιτροπής και
τους αναπληρωτές τους, τους ανακοινώνει τον ορισμό τους και τους γνωστοποιεί
το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού και τα κριτήρια που έχει θέσει η προκήρυξη.
Επίσης αναλύει στα μέλη της επιτροπής την προβληματική και τις απαιτήσεις του
διαγωνισμού και τους γνωστοποιεί τις απαντήσεις στα υποβληθέντα ερωτήματα.
5.Υποχρεώσεις και καθήκοντα της κριτικής επιτροπής
Η κριτική επιτροπή έχει την ευθύνη να αποφασίσει για την εγκυρότητα και την
πληρότητα των προτάσεων, να τις κρίνει, να τις αξιολογήσει και να τις κατατάξει,
ώστε να επιλέξει τις καλύτερες για την απονομή των βραβείων και εξαγορών,
σύμφωνα με την προκήρυξη.
Στο διαγωνισμό δύο σταδίων έχει την δυνατότητα να εισηγηθεί
συμπληρωματικούς όρους και κριτήρια για το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού, με
βάση τα συμπεράσματα που έχει αποκομίσει από την αξιολόγηση των μελετών
κατά το πρώτο στάδιο.
Η κριτική επιτροπή είναι υπεύθυνη για την ορθή τήρηση της διαδικασίας
κρίσης του διαγωνισμού, ειδικότερα:
 Αξιολογεί τις προτάσεις σύμφωνα με τα κριτήρια που έχει θέσει η προκήρυξη.
 Συντάσσει πρακτικό αξιολόγησης των προτάσεων.
 Ελέγχει την εγκυρότητα συμμετοχής των διακριθέντων μετά την οριστική κρίση
και απονέμει τα βραβεία και τις εξαγορές.
 Μετά την ολοκλήρωση της κρίσης, γνωστοποιεί το αποτέλεσμα στην αρμόδια
υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής
6.Απαρτία
Η επιτροπή συνεδριάζει πάντοτε σε ολομέλεια με παρουσία του γραμματέα.
Άρθρο 13
Διαδικασία κρίσης
1. Η κριτική επιτροπή λαμβάνει γνώση του περιεχομένου των υποβληθεισών
μελετών μόνο μετά την εκπνοή της προθεσμίας που προβλέπεται για την υποβολή
τους.Η ανωνυμία των διαγωνιζομένων πρέπει να τηρείται αυστηρά Η διαδικασία
15
αξιολόγησης, που καταγράφεται σε πρακτικά κάθε συνεδριασης και σε ένα τελικό
συγκεντρωτικό και συνοπτικό πρακτικό, ακολουθεί τα ακόλουθα στάδια.
α. Στάδιο 1ο Αποσφράγιση μελετών-Προκαταρκτική εξέταση συμμετοχών
Κατά το στάδιο αυτό η κριτική επιτροπή αποσφραγίζει τις μελέτες και ελέγχει
την τυπική εκπλήρωση των υποβληθέντων στοιχείων στους όρους της
προκήρυξης. Στον έλεγχο αυτό συμμετέχει η διοργανώτρια αρχή δια του
εκπροσώπου της αρμόδιας υπηρεσίας ή τυχόν τεχνικού συμβούλου ή τεχνικής
επιτροπής.
Οι φάκελοι που περιέχουν τα στοιχεία των διαγωνιζομένων συσκευάζονται
αφού έχουν ήδη μονογραφεί από όλα τα μέλη της κριτικής επιτροπής και
φυλάσσονται με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας μέχρι την οριστική κρίση.
Καταγράφονται τα στοιχεία που παρελήφθησαν και οι τυχόν αποκλίσεις της κάθε
μελέτης και αποφασίζεται η αποδοχή ή ο αποκλεισμός της κάθε πρότασης από την
περαιτέρω διαδικασία αξιολόγησης.
Η κριτική επιτροπή οφείλει να αποκλείσει από την διαδικασία αξιολόγησης,
ύστερα από αιτιολόγηση τις συμμετοχές που:
- Δεν έχουν αποσταλεί έγκαιρα.
- Δεν καλύπτουν τις προϋποθέσεις ανωνυμίας.
- Δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις που έχει θέσει αναλυτικά η προκήρυξη
(πληρότητα στοιχείων) σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 10 της παρούσας
απόφασης.
β. Στάδιο 2ο Αξιολόγηση- κατάταξη μελετών
Κατά το στάδιο αυτό η κριτική επιτροπή εξετάζει τις υποβληθείσες μελέτες
καταγράφοντας τις παρατηρήσεις της για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
κάθε μελέτης και προχωρεί στη συγκριτική εξέταση των μελετών. Στη συνέχεια
προβαίνει στην αιτιολογημένη κατάταξη των μελετών κατά σειρά επιτυχίας.
γ. Στάδιο 3ο Απονομή βραβείων.
Μετά το πέρας της αξιολόγησης και της κατάταξης των προτάσεων η κριτική
επιτροπή ενεργεί ως εξής:
 Εξακριβώνει την ταυτότητα των συντακτών των μελετών που προτείνονται
προς βράβευση με τη σειρά που κατέχουν στην γενική κατάταξη.
 Διαπιστώνει το δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό των βραβευθέντων,
διατηρώντας το δικαίωμα αποκλεισμού από τα βραβεία σε περιπτώσεις μη
τήρησης των απαιτήσεων της προκήρυξης.
 Σε περίπτωση αποκλεισμού, την θέση των αποκλεισθέντων καταλαμβάνουν
άλλες μελέτες με τη σειρά κατάταξης.
2. Κατά την διάρκεια των εργασιών της κριτικής επιτροπής απαγορεύεται η
γνωστοποίηση του υλικού του διαγωνισμού σε τρίτους.
3. Στο διαγωνισμό δύο σταδίων διατηρείται η ανωνυμία των μελετών που
υποβλήθηκαν στο Α΄ στάδιο μέχρι την ανακοίνωση του αποτελέσματος του Β΄
σταδίου.
Άρθρο 14
Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων – Προβολή του διαγωνισμού
16
1. Τα επί μέρους πρακτικά των συνεδριάσεων της κριτικής επιτροπής μαζί με
το τελικό συγκεντρωτικό και συνοπτικό πρακτικό της υποβάλλονται στην αρμόδια
υπηρεσία της διοργανώτριας αρχής το αργότερο μέσα σε 10 ημέρες από τη λήξη
της διαδικασίας. Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού επικυρώνεται με απόφαση της
αρμόδιας υπηρεσίας της διοργανώτριας αρχής, αναρτάται στα γραφεία της
αρμόδιας υπηρεσίας και κοινοποιείται στους εκπροσώπους των συμμετεχόντων.
Επίσης δημοσιοποιείται και αποστέλλεται για ενημέρωση των ιστοσελίδων
σύμφωνα με τα αναφερόμενα στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 6 της παρούσας
απόφασης.
2. Η διοργανώτρια αρχή υποχρεούται να παρουσιάσει στο κοινό τις διακριθείσες
μελέτες, τουλάχιστον με ανάρτηση στην ιστοσελίδα της. Δύναται να οργανώσει
έκθεση με μελέτες που υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό και να εκδώσει τεύχος
τουλάχιστον με τις διακριθείσες προτάσεις.
Το κόστος των ανωτέρω βαρύνει τη διοργανώτρια αρχή.
4. Μετά το πέρας της έκθεσης, το υλικό των προτάσεων που δεν έχουν βραβευθεί
και εξαγοραστεί φυλάσσεται με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας και
παραλαμβάνεται από τους συντάκτες του εντός προκαθορισμένου διαστήματος,
διαφορετικά καταστρέφεται. Το υλικό των προτάσεων που έχουν βραβευθεί και
εξαγορασθεί τηρείται σε ειδικό αρχείο με ευθύνη της διοργανώτριας αρχής και
αντίγραφο του σε ηλεκτρονική μορφή αποστέλλεται στο ΥΠΕΚΑ.
Άρθρο 15
Ανάθεση μελετών
1. Μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού, εφόσον
προβλέπεται από την προκήρυξη και υλοποιηθεί το έργο, η διοργανώτρια αρχή
προβαίνει στην υπογραφή σύμβασης ανάθεσης της πλήρους μελέτης του έργου,
στο μελετητή ή μελετητές της πρότασης που βραβεύθηκε με Α βραβείο Η
διοργανώτρια αρχή διατηρεί το δικαίωμα εφόσον το κρίνει σκόπιμο σε περίπτωση
μη απονομής του Α΄ βραβείου να αναθέσει τη μελέτη του έργου στον κατά την
αξιολόγηση πρώτο διακριθέντα. Από την συνολική ελάχιστη αμοιβή της πλήρους
μελέτης αφαιρείται το ποσό του βραβείου.
3. Οι ανάδοχοι μελετητές οφείλουν εφόσον δεν καλύπτουν από πλευράς
δυναμικότητας μελετητικού πτυχίου τις σχετικές απαιτήσεις που προκύπτουν
σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία να συνεργασθούν για την ανάληψη της
μελέτης με άλλο μελετητή ή μελετητικό γραφείο ώστε να καλύπτεται η απαιτούμενη
δυναμικότητα. Ο συνεργαζόμενος μελετητής υποδεικνύεται από τους
βραβευθέντες μελετητές και εγκρίνεται από τη διοργανώτρια αρχή.
4. Κατά την υπογραφή της σύμβασης η διοργανώτρια- αναθέτουσα αρχή έχει το
δικαίωμα διατύπωσης συμπληρωματικών κατευθύνσεων. Παράλληλα αναθέτει
όλες τις λοιπές ειδικές και υποστηρικτικές μελέτες του έργου σύμφωνα με τις
διατάξεις του Νόμου 3316/05 ή τις εκπονεί η ίδια.
5. Η υποχρέωση ανάθεσης της μελέτης στο βραβευθέντα μελετητή διατηρείται για
τη διοργανώτρια αρχή μέχρι τέσσερα (4) έτη και εφόσον δεν έχουν μεταβληθεί τα
πραγματικά δεδομένα που είχαν ληφθεί υπόψη στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
6. Σε περίπτωση αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ο βραβευμένος αρχιτέκτονας
μελετητής, που έχει την κύρια ευθύνη εκπόνησης της μελέτης, εφόσον
17
προβλέπεται από την προκήρυξη, συμμετέχει στην εποπτεία εφαρμογής της κατά
την κατασκευή.
Άρθρο 16
Πνευματική ιδιοκτησία
1. Οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό μελετητές διατηρούν την πνευματική
ιδιοκτησία της εργασίας τους σύμφωνα με το Ν. 2121/93 (ΦΕΚ 25 Α΄ ) όπως
ισχύει.
2. Η διοργανώτρια αρχή δικαιούται να χρησιμοποιήσει τις προτάσεις που έχουν
βραβευθεί και εξαγοραστεί μόνον για το έργο που αποτελεί το αντικείμενο του
διαγωνισμού, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης. Το υλικό των προτάσεων
αυτών περιέρχεται στην κυριότητά της, δύναται δε να το διαθέσει κατά την κρίση
της σε άλλους φορείς.
3. Σε κάθε περίπτωση δημοσίευσης βραβευμένων στοιχείων του διαγωνισμού,
είναι υποχρεωτική η αναφορά των στοιχείων του συντάκτη της πρότασης και της
διοργανώτριας αρχής.
Άρθρο 17
Επίλυση διαφορών
1.Τυχόν ενστάσεις κατά απόφασης της κατακύρωσης αποτελέσματος του
διαγωνισμού υποβάλλονται, εντός προθεσμίας 5 εργάσιμων ημερών από τη
ανάρτηση του αποτελέσματος του διαγωνισμού στα γραφεία της αρμόδιας
υπηρεσίας της διοργανώτριας αρχής και την κοινοποίηση στους εκπροσώπους
των συμμετεχόντων. Η ένσταση απευθύνεται στην αρμόδια υπηρεσία της
διοργανώτριας αρχής και ασκείται με κατάθεση στο πρωτόκολλο της αρμόδιας
υπηρεσίας ή με ταχυδρομική επιστολή επί αποδείξει ή με τηλεομοιοτυπία της
αρμόδιας υπηρεσίας. Ως ημερομηνία κατάθεσης λογίζεται αντίστοιχα η ημερομηνία
πρωτοκόλλησης ή ημερομηνία του αποδεικτικού παραλαβής ή της αποστολής της
τηλεομοιοτυπίας.
2. Η διοργανώτρια αρχή αποφαίνεται επί της ένστασης μετά από αιτιολογημένη
εισήγηση της κριτικής επιτροπής μέσα σε προθεσμία δύο εβδομάδων από την
υποβολή της ένστασης. Για τη διευκόλυνση της διαδικασίας η εισήγηση μπορεί να
διαμορφωθεί και να υποβληθεί στη διοργανώτρια αρχή ηλεκτρονικά ή μέσω
τηλεομοιοτυπίας.
1. Δεν προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής αίτησης θεραπείας.
2. Για τη δικαστική επίλυση διαφορών έχουν εφαρμογή ανάλογα τα αναφερόμενα
στην παρ. 14 του άρθρου 41 του Ν. 3316/05.
Άρθρο 18.
Τελικές διατάξεις
1. Όταν ο διαγωνισμός εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Π.Δ. 60/2007
εφαρμόζονται και οι σχετικές διατάξεις του διατάγματος αυτού.
18
2. Για τους Διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς που διεξάγονται υπό την αιγίδα
της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA) εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν.
2092/1992 (ΦΕΚ 180 Α΄) και οι όροι που τίθενται σε συνεννόηση με την Διεθνή
Ένωση Αρχιτεκτόνων, οι οποίοι κατισχύουν της παρούσας απόφασης.
3. Η απόφαση Υπ. ΠΕΧΩΔΕ με αρ. 60471/980/10-3-1986 «Διαγωνισμοί
Αρχιτεκτονικής και Περιβαλλοντικής Παρέμβασης» (ΦΕΚ 931 Β΄)εφαρμόζεται μόνο
σε υλοποιηθέντα έργα και σε εκπονηθείσες μελέτες.
4. Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της
Κυβέρνησης με εξαίρεση αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς ή ανάθεση μελετών των
οποίων η προκήρυξη έχει δημοσιευθεί πριν από την έναρξη ισχύος της.
5. Μέχρι την κατάρτιση των καταλόγων της παραγράφου 3 του άρθρου 12 της
παρούσας απόφασης, οι εν λόγω κριτές ορίζονται από τους αρμόδιους κλαδικούς
φορείς.
6. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η με αρ. 27960/1665/1970
(684 Β΄) απόφαση Υπουργού Δημοσίων Έργων «περί εγκρίσεως προδιαγραφών
περί Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών και όρων διενέργειας αυτών» και το εδάφιο (γ)
της παρ 1 της με αρ. 60471/980/10-3-1986 «Διαγωνισμοί Αρχιτεκτονικής και
Περιβαλλοντικής Παρέμβασης» (ΦΕΚ 931 Β΄)
Η παρούσα να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου