ΑΠΟΨΗ : Χωρίς στρατηγική η αξιοποίηση κρατικών ακινήτων

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2011

ΑΠΟΨΗ : Χωρίς στρατηγική η αξιοποίηση κρατικών ακινήτων

Tων Κωνσταντινου Φωτοπουλου* Αντωνιου Αργυρου** και Νικολαου Παναγιωτου***



Εκεί που για δεκαετίες δεν αλλάζαμε τίποτα στον χώρο της αξιοποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, τώρα ερχόμαστε και διαλύουμε τα πάντα. Οι υπάρχουσες δομές ήταν σαφώς παρωχημένες.
Ομως, κάθε φορά που κάποιος πολιτικός ήθελε να ξεκινήσει μια προσπάθεια αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, σκόνταφτε σε αυτές τις παλιές δυσκίνητες δομές. Η ΚΕΔ δεν είχε την τεχνογνωσία για μια τέτοια αξιοποίηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια της θητείας μας ανακαλύψαμε ότι ελάχιστοι εργαζόμενοι ήταν σχετικοί με αυτό που λέμε Real Estate. Αντί όμως οι πολιτικοί μας να αλλάξουν τις δομές αυτές και να τις εκσυγχρονίσουν, δημιουργούσαν κάθε φορά κάτι καινούργιο απαξιώνοντας τελείως και την όποια αξιοπιστία είχαν οι παλαιότερες δομές και βέβαια έχαναν και την όποια εμπειρία είχαν αποκτήσει τα στελέχη τους. Το χειρότερο όλων είναι ότι και οι νέες δομές κατέληγαν να μοιάζουν -για να μην πούμε να αντιγράφουν- τις κακές πρακτικές των προηγούμενων.

Ετσι, ενώ υπήρχε ήδη η ΚΕΔ, έφτιαξαν την ΕΤΑ. Αργότερα, ενώ υπήρχε η ΚΕΔ και η ΕΤΑ, έφτιαξαν την Ολυμπιακά Ακίνητα. Ολες έκαναν την ίδια δουλειά και το υπουργείο Οικονομικών ήταν κοινός μέτοχος όλων. Στην πολυδιάσπαση του αντικειμένου αυτού συντελούσε η ύπαρξη εταιρειών και οργανισμών με παρόμοιο αντικείμενο: Ταμείο Εθνικής Αμύνης (ΤΕΘΑ), ΔΕΠΟΣ κ.ά. Επιπροσθέτως, πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι σε επίπεδο υπουργείου δεν υπήρχε ουσιαστική παρέμβαση, καθώς με το συγκεκριμένο αντικείμενο ασχολούνταν ο γενικός γραμματέας Φορολογικών και Τελωνειακών Θεμάτων.

Η υπηρεσία που κυρίως ασχολείται με τη δημόσια περιουσία είναι η Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων, η οποία διαθέτει και τις Κτηματικές Υπηρεσίες Δημοσίου (ΚΥΔ), οι οποίες είναι αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Δημοσίου στις κατά τόπους νομαρχίες. Κυρίως ασχολούνται με την καταγραφή και την προστασία της δημόσιας περιουσίας. Ασχολούνται με την καταγραφή χωρίς να διαθέτουν μηχανικούς και μηχανογραφικό σύστημα καταγραφής των ακινήτων και επίσης ασχολούνται με την προστασία χωρίς να διαθέτουν δικηγόρους. Ας μη μιλήσουμε για τις συνεχείς κόντρες των ΚΥΔ με την ΚΕΔ αλλά και άλλων υπηρεσιών που έχουν κάποια σχέση με τη δημόσια περιουσία.

Βλέποντας αυτή την κατάσταση, το διοικητικό συμβούλιο της ΚΕΔ, ύστερα από πρόταση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, αποφάσισε και είχε προτείνει στο υπουργείο Οικονομικών μια νέα οργανωτική δομή που θα αναβάθμιζε τη δημόσια περιουσία και η αξιοποίησή της θα αποκτούσε χαρακτηριστικά μακρόπνοης πολιτικής. Προτείναμε λοιπόν τη δημιουργία Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και Στέγασης των Δημοσίων Υπηρεσιών. Η νέα γραμματεία συγκεντρώνει όλες τις αρμοδιότητες από όλους τους φορείς και τις υπηρεσίες που αφορούν περιουσία και στέγαση. Ετσι αποκτούμε εικόνα για τις δαπάνες στέγασης και πολιτική μείωσής τους. Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει στρατηγικά τη στέγαση των υπηρεσιών και όχι αποσπασματικά. Γίνεται σχεδιασμός και στο κομμάτι της διαχείρισης και εκμετάλλευσης της περιουσίας και στη στέγαση των δημοσίων υπηρεσιών. Το υπουργείο Οικονομικών αναλαμβάνει ουσιαστικές αρμοδιότητες στην αγορά των ακινήτων και αναβαθμίζει τη δημόσια περιουσία από ένα πάρεργο που ήταν ώς τώρα της πολιτικής ηγεσίας χωμένο σε μία γωνία των αρμοδιοτήτων του γ.γ. Φορολογικών και Tελωνειακών Θεμάτων.

Η κατάργηση όλων των φορέων χωρίς τη δημιουργία νέων δομών δεν μπορεί παρά να είναι λάθος. Δημόσια περιουσία θα συνεχίσει να υπάρχει και μετά την κρίση. Δεν μπορεί να είμαστε αφελείς και να πιστεύουμε ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου A.E. που δημιουργήθηκε λόγω έκτακτης ανάγκης θα μπορούσε να υποκαταστήσει μια τέτοια ανάγκη. Ενα ορθολογικό κράτος πρέπει να έχει δομές το δυνατόν διαχρονικές, που θα εξελίσσονται και θα εκσυγχρονίζονται. Θα απαντούν στις προκλήσεις των καιρών.

Η πρόταση που είχαμε κάνει δεν καταργεί το κράτος αλλά το εκσυγχρονίζει. Το κάνει πιο ευέλικτο, διατηρεί την εμπειρία που υπάρχει, σπάει το κατεστημένο των ξεχωριστών εταιρειών που δίνει το δικαίωμα στις διάφορες ομάδες να διαχειρίζονται κατά το δοκούν τη δημόσια περιουσία. Αποκτάται κεντρικός έλεγχος στην καταγραφή και στη διαχείριση.

Αλήθεια, αν καταργηθούν όλες οι εταιρείες, με ποιον μηχανισμό θα παρακολουθούνται οι υπάρχουσες μισθώσεις; Πώς θα γίνονται νέες μισθώσεις; Οι συμβάσεις των ενοικίων για τις δημόσιες υπηρεσίες θα συνεχίσουν να γίνονται από τις ΚΥΔ όπως μέχρι σήμερα με τα γνωστά αποτελέσματα; Ποιος θα αναλάβει να ξεκαθαρίζει τα διάφορα προβλήματα των δημόσιων ακινήτων, ιδιοκτησιακά, πολεοδομικά κ.ά.; Θα συνεχιστεί το φαινόμενο της δημιουργίας νέων εταιρειών για να αποφύγουμε να διορθώσουμε τα λάθη του παρελθόντος;

* Τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΚΕΔ

** Τέως αντιπρόεδρος της ΚΕΔ

*** Τέως πρόεδρος του Τεχνικού Συμβουλίου της ΚΕΔ, πολιτικός μηχανικός

kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου