Έτσι θ’ ανακάμψουν τα ακίνητα

Δευτέρα 8 Αυγούστου 2011

Έτσι θ’ ανακάμψουν τα ακίνητα

Ο πρόεδρος του ΕΤΕΚ Στέλιος Αχνιώτης μιλά στη «Σ» για τα σοβαρά προβλήματα της κοινωνίας και προτείνει λύσεις
Ο ρόλος του ΕΤΕΚ είναι πολύπλευρος και κατά τακτά χρονικά διαστήματα παρεμβαίνει με εισηγήσεις και προτάσεις, ώστε να επιλυθούν τα κακώς έχοντα στην κυπριακή κοινωνία. Μιλώντας με το νέο πρόεδρο του ΕΤΕΚ, Στέλιο Αχνιώτη, αναφερθήκαμε στην αγορά ακινήτων, το κυκλοφοριακό πρόβλημα αλλά και την πράσινη ανάπτυξη.
Αγορά ακινήτων
Η ύφεση στην αγορά ακινήτων φαίνεται ότι συνεχίζεται, με αποτέλεσμα η ανάπτυξη να έχει εν πολλοίς παγώσει. Ποιες οι εισηγήσεις του ΕΤΕΚ για να επανέλθει η ανάπτυξη στον κλάδο και να μην υπάρξουν χειρότερες παρενέργειες στο μέλλον; Ο κ. Αχνιώτης επισημαίνει ότι ο τομέας των κατασκευών αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της κυπριακής οικονομίας. Το 2008 ο κλάδος των κατασκευών είχε μια συνεισφορά της τάξης του 9% στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν ενώ την τελευταία 5ετία επέδειξε ρυθμούς ανάπτυξης που υπερβαίνουν το 5%.
Η ακαθάριστη αξία παραγωγής του τομέα ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ. Ο κλάδος απασχολεί πέραν των 30.000 ατόμων περίπου, δηλαδή 10% του επικερδώς απασχολούμενου πληθυσμού. Συνεπακόλουθα, η συνεισφορά του κλάδου και ο ρόλος που έχει να διαδραματίσει στην κυπριακή οικονομία είναι πολύ μεγάλος και έστω και λαβωμένος είναι ένας από τους κυριότερους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας.
Εφικτή η αντιμετώπιση
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΤΕΚ, η αντιμετώπιση των προβλημάτων του κατασκευαστικού τομέα είναι εφικτή, αρκεί να ενισχυθεί με τρόπο σοβαρό και συστηματικό η απασχόληση, η ανάπτυξη, η παραγωγικότητα, η ποιότητα και η ασφάλεια. Σε δημόσιες τοποθετήσεις του το ΕΤΕΚ πρότεινε τα εξής:
- Να δοθούν κίνητρα για παρεμβάσεις ολοκληρωμένων ανακαινίσεων στα υπάρχοντα κτίρια (εξοικονόμηση ενέργειας, στατικής ασφάλειας, λειτουργικότητας, αναπλάσεις περιοχών κτλ.), με ελάχιστο κόστος για το κράτος.
- Σύντμηση των διαδικασιών, μείωση της γραφειοκρατίας, κατάργηση των θεσμών και των πρακτικών που διαχέουν και εξαφανίζουν τις ευθύνες.
- Υλοποίηση μικρών έργων πνοής στην περιφέρεια, στα πλαίσια ενός συνολικού εθνικού σχεδιασμού και τοπικών στρατηγικών ανάπτυξης.
- Εισαγωγή νέων τεχνολογιών και καινοτομιών και αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει το διαδίκτυο στα θέματα αδειοδότησης και ελέγχου της ανάπτυξης.
Επίσης, η κατάργηση μεταβιβαστικών τελών όπου επιβάλλεται και ΦΠΑ, δηλαδή στα νέα κτίρια, είναι ένα μέτρο το οποίο θα βοηθήσει στην αύξηση των πωλήσεων και τη δραστηριοποίηση της αγοράς.
Πρασινη ανάπτυξη
Τελευταίως γίνεται πολύς λόγος για πράσινη ανάπτυξη. Το ΕΤΕΚ εδώ και καιρό έχει ασχοληθεί με το συγκεκριμένο θέμα, ειδικότερα όσον αφορά στην αγορά ακινήτων. Ποια πρέπει να είναι η αντιμετώπισή μας γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, ρωτήσαμε τον κ. Αχνιώτη. Όπως είπε, η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η αειφορία θα πρέπει να είναι μια καθοριστική παράμετρος η οποία πρέπει να συνυπολογίζεται σε όλες τις αναπτυξιακές δράσεις, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευαστικής δραστηριότητας. «Ρόλο προς το στόχο αυτό έχουμε να διαδραματίσουμε όλοι μας, ως μηχανικοί, ως κοινωνία, ως κοινωνικοί φορείς, ως πολιτεία», τονίζει.
Συνεπώς ο τρόπος που κτίζουμε το σπίτι μας αλλά και τις πόλεις μας, έχει να διαδραματίσει μεγάλο ρόλο, για ένα βιώσιμο και αειφόρο αύριο. «Δυστυχώς, αν ανατρέξουμε πίσω, θα δούμε ότι το μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήσαμε τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια δεν ήταν και το καλύτερο. Έχουμε κληρονομήσει ένα ενεργειακά σπάταλο και μη αειφόρο μοντέλο ανάπτυξης και θα πρέπει άμεσα (χθες θα έλεγα) να μεταβούμε σε ένα πιο ανθρώπινο και πράσινο μοντέλο ανάπτυξης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση μάς έδωσε μια σειρά εργαλείων για την επίτευξη του στόχου αυτού. Μερικά από τα εργαλεία αυτά είναι:
- Η Οδηγία 2006/32 για την ενεργειακή αποδοτικότητα, η οποία θέτει ετήσιο στόχο εξοικονόμησης ενέργειας 1% μέχρι το 2020 και θέτει το πλαίσιο που θα διέπει τις εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών (ESCOS).
- Η Οδηγία 2002/91 για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, η οποία πλέον απαιτεί από τα κράτη-μέλη να καθορίσουν τις απαιτήσεις ελάχιστης ενεργειακής απόδοσης που πρέπει να πληρούν τα νέα κτίρια.
- Η Οδηγία 2009/28 σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, η οποία πλέον θέτει δεσμευτικό στόχο για την Κύπρο - όπως το 2020, το 13% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας θα προέρχεται από ΑΠΕ.
Ευελπιστούμε ότι θα αξιοποιήσουμε τα εργαλεία αυτά και δεν θα αρκεστούμε σε μία λογική της ελάχιστης προσπάθειας για σκοπούς εναρμόνισης, χωρίς να ενδιαφερόμαστε για το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Εξοικονόμηση ενέργειας

»Η βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων και η εξοικονόμηση ενέργειας είναι ο πιο γρήγορος, αειφόρος και οικονομικός τρόπος προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, να προστατευθεί το περιβάλλον και κατά συνέπεια να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής του ανθρώπου. Συνεπώς, θα πρέπει πρώτα να διασφαλίζεται με τεχνικές παθητικού σχεδιασμού -δηλαδή χωροθέτηση, προσανατολισμό, επιλογή θερμομόνωσης, αξιοποίηση φυσικού φωτισμού και αερισμού- ότι οι ενεργειακές απαιτήσεις του κτιρίου θα είναι οι ελάχιστες δυνατές.
Ως δεύτερο μέτρο, όπου είναι εφικτό, μέρος των απαιτήσεων θα πρέπει να ικανοποιείται από ΑΠΕ, και τέλος ο εξοπλισμός -που θα χρησιμοποιηθεί για σκοπούς θέρμανσης, κλιματισμού και φωτισμού- θα πρέπει να έχει την ορθή δυναμικότητα και υψηλό βαθμό απόδοσης. Η πιο πάνω προσέγγιση απαιτεί αρμονική συνεργασία μια σειράς ειδικοτήτων μηχανικής επιστήμης από τα αρχικά στάδια σχεδιασμού».
Η ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς

Το θέμα της ανάπτυξης μέσων μαζικής μεταφοράς φαίνεται να παραμένει προς το παρόν στο στάδιο των μελετών και των εισηγήσεων, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζεται η ανάπτυξη οδικών αρτηριών. Πιστεύετε ότι είναι, τελικά, εφικτή η ανάπτυξη μέσων μαζικής μεταφοράς και υπό ποιες προϋποθέσεις, ρωτάμε τον πρόεδρο του ΕΤΕΚ. «Το κυκλοφοριακό πρόβλημα έχει καταντήσει ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα στην Κύπρο, που επηρεάζει την εθνική οικονομία, το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια και κατ’ επέκταση την ποιότητα ζωής όλων μας. Το ΕΤΕΚ θεωρεί την επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος ως ύψιστης σημασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά. Και σημειώνει ότι οι γενικοί στόχοι πολιτικής για το θέμα πρέπει να είναι οι εξής:
- Ο περιορισμός της χρήσης του ιδιωτικού οχήματος.
- Η αύξηση της χρήσης των δημόσιων συγκοινωνιών.
- Η προώθηση εναλλακτικών μέσων διακίνησης, και
- Η κατασκευή σύγχρονου αστικού οδικού δικτύου.
Βασικός παράγοντας για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων είναι η πολιτική απόφαση σε πολιτικό επίπεδο και η συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης και των πολιτών.
Περαιτέρω, θα πρέπει να γίνει σωστή αξιοποίηση των μελετών που έχουν γίνει μέχρι σήμερα και όπου χρειάζεται να γίνει επικαιροποίησή τους, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα.
Θα πρέπει, επιπλέον, να υπάρξει καλύτερος συντονισμός των διάφορων συναρμόδιων υπηρεσιών για να επισπευσθούν πολεοδομικά έργα (αστικοί δρόμοι) στα οποία σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις.
Κατά τη διαδικασία αναθεώρησης των Τοπικών Σχεδίων, θα πρέπει να λαμβάνεται με καθοριστικό τρόπο ο σχεδιασμός του κυκλοφοριακού συστήματος των πόλεων, στη βάση της προώθησης της ανάπτυξης δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.
Τέλος, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί το νομικό πλαίσιο και το σύστημα ανάθεσης των υπηρεσιών για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, ώστε να παρέχονται κίνητρα για καλύτερη απόδοση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου