Δεν φαίνεται φως στο τούνελ των αυτοκινητοδρόμων

Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Δεν φαίνεται φως στο τούνελ των αυτοκινητοδρόμων


Ήξεις αφήξεις για μία ακόμη φορά στο θέμα της προώθησης των πέντε οδικών έργων παραχώρησης, τα οποία δε φαίνεται να ξεκολλάνε ούτε στο προσεχές τρίμηνο και την κυβέρνηση, δια της ηγεσίας του υπουργού Υποδομών κ. Γ. Ραγκούση να ζητεί διακομματική συναίνεση για τις διαπραγματεύσεις με τράπεζες και κατασκευαστές, αντιμετωπίζοντας ωστόσο μπροστά του ...τοίχο.
Την ίδια στιγμή, οι πέντε εταιρείες των οδικών έργων παραχώρησης, με την εξαίρεση του Μορέα (τμήμα Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα) που συνεχίζεται κανονικά χωρίς να αντιμετωπίζει προβλήματα, έχουν υποστεί μεγάλες απώλειες από την κρίση και το κίνημα «Δεν πληρώνω», όπως προκύπτει και από τα οικονομικά τους στοιχεία το 2010. Στη συνάντηση πάντως που είχε ο κ. Γ. Ραγκούσης χθές με τους τομεάρχες δημοσίων έργων των κομμάτων (ΚΚΕ και ΛΑΟΣ δεν προσήλθαν) δε φάνηκε φώς στο τούνελ, με την πλευρά Ραγκούση να προτείνει διακομματική επιτροπή για τις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες στο πλαίσιο συναντίληψης που έχει υπογράψει η προηγούμενη ηγεσία υπό τον κ. Ρέππα για να αντιμετωπίσει μεγάλη επιφυλακτικότητα με το σκεπτικό ότι «η κυβέρνηση θέλει τη συναίνεση έχοντας υποστεί μία ακόμη αποτυχία».
Ο κ. Ραγκούσης χθές επιβεβαίωσε ότι θα υπάρξει συνολική αναθεώρηση του φυσικού αντικειμένου των έργων (σ.σ. με μείωση του τεχνικού αντικειμένου) και αρκέστηκε σε ...υποσχέσεις να κάνει τα αδύνατα δυνατά για την επανεκκίνηση των έργων. Για χρονοδιαγράμματα ούτε λόγος, πάντως για το τέλος Ιουλίου που είχε αναφέρει ως μία πρώτη εκτίμηση ο προκατοχός του κ. Ρέππας ούτε κατά διάννοια... Την ίδια στιγμή, από τα μεγέθη των πέντε εταιρειών παραχώρησης για το 2010 προκύπτουν σημαντικές απώλειες από τις μειωμένες διελεύσεις και το κίνημα «Δεν πληρώνω», με τις μεγαλύτερες απώλειες να υφίσταται η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, με διαφυγόντα έσοδα είναι άνω των €2,1 εκατ. για το 2010. Και οι πέντε εταιρείες παραχώρησης είχαν ζημίες, ως αποτέλεσμα και των υψηλών αποσβέσεων που πραγματοποιούν.Αναλυτικά ανά έργο, στον Μορέα, αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία εισέπραξε ποσό ύψους €41,3 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2011 από επιστροφές ΦΠΑ, εξέλιξη ιδιαίτερα θετική αν ληφθεί υπόψη ότι το Δημόσιο σπάνια πλέον επιστρέφει ΦΠΑ. Η εταιρεία, όπως είναι φυσικό, είχε τα υψηλότερα έσοδα, ύψους €282,9 εκατ.  για το 2010 σε σχέση με τις υπόλοιπες τέσσερις εταιρείες παραχώρησης. Τα ...χρωστούμενα από το κίνημα «Δεν πληρώνω» στην περίπτωση της Νέας Οδού αντιστοιχούν συνολικά στο ύψος του €1 εκατ., έως το τέλος του 2010, κεφάλαια που τίθεται εν αμφιβόλω αν θα τα εισπράξει ποτέ η εταιρεία. Στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος, περιλαμβάνονται απαιτήσεις από διελεύσεις οχηματων ύψους €200 χιλ. για το 2010, η εισπραξιμότητα των οποίων επίσης θεωρείται αβέβαιη. Στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού (τμήμα Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα), η διοίκηση αναμένει έκτακτα έξοδα τουλαχιστον €35 εκατ.  το 2011 προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχώς η διαδικασία αναδιάρθρωσης που ξεκίνησε το 2010, ύστερα από τις μειωμένες διελεύσεις (με αποτέλεσμα και τα χαμηλότερα έσοδα) και τις συζητήσεις που έχουν ξεκινήσει με το Ελληνικό Δημόσιο και τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση του έργου. Οι υπολογισμοί της διοίκησης της Ολυμπίας Οδού μέχρι στιγμής για το 2011 κάνουν λόγο για μείωση των διελεύσεων κατά 16%, έναντι 10% το 2010. Πέραν των μειωμένων διελεύσεων, η εταιρεία έχει και δύο δικαστικά μέτωπα με διεκδικήσεις συνολικού ύψους περί τα €8 εκατ. (€6 εκατ. και €1,79 εκατ. ) τα οποία σκοπεύει να διεκδικήσει από το ελληνικό Δημόσιο, στην περίπτωση που υπάρξει απόφαση κατά της εταιρείας. Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (τμήμα Μαλλιακός- Κλειδί), τα διαφυγόντα έσοδα από διόδια που δεν έχουν πληρωθεί ανέρχονται στο ύψος των €2,21 εκατ., ποσό το οποίο απαιτεί η εταιρεία από το ελληνικό Δημόσιο, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να υπάρχει αποδοχή.

RE+D Magazine

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου