Θέμα χρόνου η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων

Πέμπτη 26 Απριλίου 2012

Θέμα χρόνου η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων

«Θέμα χρόνου» χαρακτήρισε χτες την οριστική επίλυση του προβλήματος χρηματοδότησης των μεγάλων οδικών έργων, μέχρι το τέλος καλοκαιριού, ο υπουργός Υποδομών Μάκης Βορίδης. Σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ που δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα «Ημερησία», ο υπουργός τόνισε ότι «η επανεκκίνηση των έργων αποτελεί τόσο κυβερνητική προτεραιότητα όσο και ευρωπαϊκή αφού βρίσκεται ψηλά στην αντζέντα της ΕΕ. Κι από τη στιγμή που υπάρχει πολιτική βούληση, το πρόβλημα της χρηματοδότησης των έργων θα επιλυθεί».
«Θέλουμε τα έργα γιατί θα δημιουργήσουν 60.000 θέσεις εργασίας και θα τονώσουν την ανάπτυξη» δήλωσε. Όπως σημείωσε «ο στόχος μας είναι να έχουμε μία συνολική συμφωνία έως το τέλος Ιουλίου, να λάβουμε την έγκριση από την Ε.Ε. και να επικυρωθεί στη Βουλή ως τον Οκτώβριο». Μάλιστα, ο κ. Βορίδης υποστήριξε ότι τα έργα θα μπορούσαν να ξεκινήσουν και πριν δοθεί η τυπική έγκριση από τη Βουλή. Ο υπουργός εξήγησε ότι για να επιλυθεί το πρόβλημα και να ξεπαγώσουν τη χρηματοδότηση οι τράπεζες, θα πρέπει μεταξύ άλλων να χρησιμοποιηθούν και τα έσοδα του δημοσίου από τα διόδια, χαρακτηρίζοντας το ως «μια ταμειακή διευκόλυνση». Σύμφωνα ότι ισχύει σήμερα, από τα διόδια το δημόσιο λαμβάνει ένα ποσοστό των εσόδων και με τα υπόλοιπα χρηματοδοτείται η λειτουργία των έργων, αποπληρώνονται τα δάνεια που έχουν ληφθεί και ένα μέρος θα πάει στο μέλλον για την απόδοση της ιδιωτικής επένδυσης.
Παρατήρησε όμως ότι με τη μείωση των κυκλοφοριακών φόρτων το ποσοστό των εσόδων από τα διόδια που πηγαίνει για αποπληρωμή των δανείων αλλά και για τη λειτουργία των έργων «επαρκούν οριακά. Αν συνεχιστεί η μείωση των εσόδων δεν θα μπορούν να γίνουν τα έργα» είπε, προσθέτοντας ότι το δημόσιο θα πρέπει να δώσει και τα δικά του έσοδα. «Θα πάρουμε το ποσοστό που μας αναλογεί από τα έσοδα εάν περισσεύει. Είναι ο μόνος τρόπος για να γίνουν τα έργα» δήλωσε. Η απόδοση του ποσοστού του δημοσίου επί των εσόδων των διοδίων θα γίνει με τη μορφή δανείου. Το ύψος του επιτοκίου θα αποτελέσει αντικείμενο της διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το «εργαλείο» αυτό θα λειτουργήσει συνδυαστικά με την προωθούμενη συμμετοχή της ΕΤΕπ με δάνειο στο οποίο το δημόσιο θα εγγυηθεί με τα αδιάθετα ποσά του ΕΣΠΑ. Εξάλλου, σημείωσε ότι δεν υπάρχει καμία απόφαση για «κούρεμα έργων» ενώ τόνισε ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, που θα συνοδευτεί και από τον διορισμό κρατικών επιτρόπων, ναι μεν δεν πρέπει να δημιουργήσει κρατικές τράπεζες που θα λειτουργούν με πολιτικές παρεμβάσεις, ωστόσο, συμπλήρωσε ότι είναι προφανές ότι θα πρέπει να εντάξουν στις προτεραιότητές τους την χρηματοδότηση των έργων υποδομής. Ο κ. Βορίδης σχολίασε και την επιστολή που έλαβε από τον πρόεδρο του ΤΕΕ Χ. Σπίρτζη (αντίστοιχη επιστολή εστάλη και στον πρωθυπουργό) με την οποία υπογραμμίστηκε η δεινή θέση του κατασκευαστικού κλάδου και τονίστηκε η ανάγκη για στήριξη της πραγματικής οικονομίας μέσω και της αύξησης του ΠΔΕ. Στην επιστολή του ο κ. Σπίρτζης σημείωσε οτι «δεν αρκεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών για να βγει η χώρα από τη κρίση». Ο υπουργός απάντησε οτι «κατανοώ πλήρως την αγωνία του κ. Σπίρτζη» και σημείωσε ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου Υποδομών απορροφάται στον μέγιστο βαθμό, όπως και το ΕΣΠΑ. Ωστόσο, το ΠΔΕ του υπουργείου είναι μόλις 210 εκατ. Ευρώ. «Θα ήθελα πολύ να έχω το τριπλάσιο ΠΔΕ ωστόσο η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας δεν το επιτρέπει». Σημείωσε πάντως οτι θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα κάθε κυβέρνησης η ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας και η προώθηση των μεγάλων έργων γιατί εξαρτώνται άμεσα με την ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της ύφεσης και της ανεργίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου