Επενδυτικό ενδιαφέρον για Θριάσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τετάρτη 18 Απριλίου 2012

Επενδυτικό ενδιαφέρον για Θριάσιο και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στο επίκεντρο επενδυτικών προγραμματισμών και συζητήσεων βρίσκεται ο ελληνικός σιδηρόδρομος, με αιχμή τον διαγωνισμό για το εμπορευματικό σταθμό στο Θριάσιο Πεδίο και την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ η σιδηροδρομική αγορά εισέρχεται σε καθεστώς απελευθέρωσης και τερματίζεται το μονοπώλιο του ομίλου ΟΣΕ. Ειδικότερα:
-Στο Θριάσιο Πεδίο: Ολιγοήμερη παράταση, σύμφωνα με όλες ης ενδείξεις, αναμένεται να δοθεί από τη ΓΑΙΑΟΣΕ για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών σε ό,τι αφορά το διεθνή διαγωνισμό «κατασκευή και λειτουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο», που λήγει σήμερα Τετάρτη 18 Απριλίου. Αν και το φάκελο του διαγωνισμού έχουν λάβει τουλάχιστον 19 εταιρείες, έχουν εκφραστεί σοβαρές ενστάσεις και προκειμένου ο διαγωνισμός να κινδυνεύει με νέα αποτυχία, η ΓΑΙΑΟΣΕ φαίνεται να προσανατολίζεται σε παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας που είναι η 18/4/2012. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι εκτιμούν ότι το υψηλό κόστος του εμπορευματικού κέντρου δεν το καθιστά ελκυστικό καθώς απαιτεί συνολικές επενδύσεις 230 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ανασταλτικά λειτουργεί και το υψηλό μίσθωμα που ζητεί n ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η Cosco φαίνεται να αποκλείει, σύμφωνα πάντα με ης ίδιες πηγές, τη συμμετοχή της, θέτοντας όρους, όπως τη μη συμμετοχή της ΓΑΙΑΟΣΕ στη σύνθεση της νέας εταιρείας, αλλά και τη δέσμευση ότι δεν θα δημιουργηθεί άλλο εμπορευματικό κέντρο στην περιοχή. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού τις προηγούμενες ημέρες φάκελο είχαν ζητήσει και έλαβαν οι εταιρείες Cosco, ΟΛΠ, Goldair, Sharmed, J&P Αβαξ, ΑΕΓΕΚ, Μοχλός και Aegean Oil, κάποιες από τις οποίες εκτιμάται ότι θα συστήσουν μεταξύ τους κοινοπρακτικά σχήματα. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταθέσουν εγγυητική επιστολή 1 εκατομμυρίου ευρώ. Όσοι προκριθούν θα έρθουν σε απευθείας διαπραγματεύσεις με τη ΓΑΙΑΟΣΕ με αντικείμενο τις οικονομικές προσφορές.
Σύμφωνα με τους όρους δόμησης που έχουν ληφθεί για το ακίνητο, υπάρχει n δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τετραγωνικών μέτρων στεγασμένων χώρων. Ο χώρος διαθέτει επίσης οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο NATO, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ βρίσκεται σε φάση κατασκευής n σιδηροδρομική σύνδεση του με το λιμένα του N. Ικονίου. Η λειτουργία των εγκαταστάσεων εμπορευματικού χαρακτήρα στο Θριάσιο αναμένεται να επιφέρει πολλαπλά οφέλη, καθώς θα καταστεί δυνατή n απελευθέρωση χώρων σε επιβαρημένες αστικές περιοχές (Μενίδι, Ρουφ, Άγιο Ιωάννη, Ρέντη), ενώ θα υπάρξει σημαντική μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον περιορισμό της κυκλοφορίας μεγάλων οχημάτων, που υπολογίζεται σε ποσοστό της τάξης του 40%. To τμήμα του εμπορευματικού κέντρου που έχει ολοκληρωθεί σήμερα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, δέσμη γραμμών υποδοχής - άφιξης αμαξοστοιχιών, διαλογής, σύνθεσης αναχώρησης αμαξοστοιχιών και γραμμές αμαξοστασίου για την εναπόθεση κενών φορταμαξών.

-Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Η Ρωσία εξετάζει την πιθανότητα αγοράς όλου του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κάτι που επιβεβαίωσε και ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν στο πρακτορείο Reuters.

-«Είμαστε σε επαφή με τους Έλληνες. Δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το μοντέλο που θα ακολουθήσουν, για αυτό είναι πολύ νωρίς για να μιλάμε για τη συμμετοχή μας», διευκρίνισε στο Reuters. Έλληνες αξιωματούχοι δήλωσαν στο πρακτορείο ότι η μεγαλύτερη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας, η Grup Feroviar Roman (GFR) εξέφρασε ενδιαφέρον για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες, ενώ υπήρξαν και αρκετές συναντήσεις με την ελληνική πλευρά, με την πλέον πρόσφατη το Φεβρουάριο. Η GFR έχει δραστηριότητα και παρουσία σε αρκετές χώρες, όπως η Ουγγαρία, η Βουλγαρία και η Σερβία. Ένας από τους αξιωματούχους που μίλησαν στο πρακτορείο υποστήριξε ότι η γαλλική εταιρεία SNCF θέλει να αναλάβει τα εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια. Οι επαφές και οι συνομιλίες μάλιστα των δύο πλευρών έφθασαν στο επίπεδο των υπουργών Μεταφορών, στην Αθήνα και το Παρίσι το 2010 και στα τέλη του 2011.
Πάντως, εκπρόσωπος της γαλλικής εταιρείας υποστηρίζει ότι η SNCF δεν επιθυμεί να αγοράσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ούτε οποιαδήποτε σιδηροδρομική εταιρεία ή σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα.

-Ρυθμιστική Αρχή: Η ελληνική σιδηροδρομική αγορά εισέρχεται σε φάση πλήρους απελευθέρωσης, κάτι που σημαίνει ότι n ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα χάσει το «μονοπώλιο» σης εγχώριες επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές. Επισημαίνεται ότι n Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, n νεοσυσταθείσα ανεξάρτητη αρχή είναι εκείνη που θα εκδίδει και θα ελέγχει ης σιδηροδρομικές εταιρείες. Ωστόσο, αν και σε προφορικό επίπεδο υπάρχει ενδιαφέρον κυρίως από πολυεθνικές, όλες οι εταιρείες φαίνεται περιμένουν, αφενός την υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Ικονίου με το Θριάσιο και αφετέρου να υπάρξει ανάκαμψη στην εγχώρια αγορά, n οποία έχει πληγεί από την ύφεση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου