Ο «Δαίδαλος» θα σώσει τα μεγάλα έργα

Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011

Ο «Δαίδαλος» θα σώσει τα μεγάλα έργα


«Σχέδιο Δαίδαλος» θα αποκαλείται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Βήματος», η τελική πρόταση των συμβούλων του ελληνικού δημοσίου (Barclay's και Rothschild) για την επανέναρξη της χρηματοδότησης των μεγάλων οδικών έργων, η οποία θα κατατεθεί στο υπουργείο Οικονομικών τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Είναι ακόμη άγνωστο το περιεχόμενο της εν λόγω πρότασης, όμως, κυβερνητικές πηγές προεξοφλούν ότι μάλλον δύσκολα θα απέχει από τις «γραμμές άμυνας» του δημοσίου στην πολύμηνη, διμέτωπη διαπραγμάτευση μεταξύ κράτους, παραχωρησιούχουν και τραπεζών.

Πάντως, η νέα κινητικότητα γύρω από την μοίρα των συμβάσεων παραχώρησης έρχεται να «πατήσει» στην εξουσιοδότηση του υπουργού Οικονομικών, κ. Ευ. Βενιζέλου από το υπουργικό συμβούλιο για τον συντονισμό των υπουργείων Υποδομών και Ανάπτυξης για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων, αλλά και την ενεργή συμμετοχή της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία συνεπικουρεί τις προσπάθειες.

Στην πλευρά των παραχωρηριούχων επικρατεί, ωστόσο, ανησυχία, καθώς οι πιστώσεις έχουν κοπεί προ πολλού, τα έργα έχουν παγώσει, πραγματοποιείται μόνον η βαριά συντήρηση, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις δεν είναι πλέον μακριά το ενδεχόμενο να δουμε και κάποια χρεοκοπία κοινοπραξίας, όπως παρατηρούν εκπρόσωποι των εταιριών.

Ωστόσο, από την αρχική εχθρότητα του περασμένης Άνοιξης έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς την κατεύθυνση της επίτευξης συμφωνίας. Όπως πληροφορείται «Το Βήμα», το δημόσιο και οι παραχωρησιούχοι έχουν δώσει τα χέρια σε αρκετά ζητήματα και έχουν διαμορφώσει ένα «μπουκέτο», που, έαν όλα πάνε καλά, θα οδηγήσει σε αλλαγή των συμβάσεων παραχώρησης.

Πηγές κοντά στην υπόθεση σημειώνουν ότι τέτοιες προτάσεις είναι η δημιουργία εγγυοδοτικού μηχανισμού του δημοσίου, η αμοιβαία υποχώρηση σε υποθέσεις που αναμένουν να πάρουν τον δρόμο τους για την διεθνή διαιτησία, και, κυρίως, η μείωση των διοδίων, με παράλληλη παράταση του χρόνου εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων.

Στην ουσία, δηλαδή, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, πρόκειται για έναν επανασχεδιασμό προς μία πιο βιώσιμη - και άρα χρηματοδοτήσιμη - κατάσταση, η οποία πρέπει να προχωρήσει άμεσα, προτού δημιουργηθούν μη αναστρέψιμες δυναμικές.

Από την άλλη, κύκλοι του υπουργείου Υποδομών μεταδίδουν ότι ακόμη δεν έχουμε εισέλθει στην ουσία της συζήτησης, αλλά απλώς έχει δημιουργηθεί μία ατζέντα θεμάτων, χωρίς να έχει τεθεί κάποιος χρονικός ορίζοντας.

Στη συνέχεια, υποστηρίζουν, θα πρέπει αυτή η συζήτηση να καταλήξει σε ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο που θα πιστοποιεί και την βιωσιμότητα των έργων, προβλέποντας μάλλον μακρύ δρόμο.

Το άλλο που επισημαίνουν οι ίδιες πηγές είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα και μόνο σημείο επαφής με τους αντισυμβαλλομένους, το οποίο θα είναι και αυτό που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις, καθώς σήμερα διαπιστώνουν τη λειτουργία παράλληλων σημείων επηρεασμού της υπόθεσης των έργων.

Στο μεταξύ, στις πρόσφατες συναντήσεις που είχε ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων, κ. Σ. Λαμπρόπουλος με τους εκπροσώπους των παραχωρησιούχων επιβεβαιώθηκε το καλό κλίμα και η βούληση των δύο μερών για λύση του προβλήματος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποδεχθεί να εκταμιεύσει από τα Διαρθρωτικά Ταμεία περί το ένα δισ. ευρώ (από τα 15 του ΕΣΠΑ που αναλογούν στην Ελλάδα), ποσό που θα λειτουργήσει ως εγγυοδοσία για την παροχή δανείων, με κύριο «υποψήφιο» την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Για τη συγκεκριμένη λύση υπήρξε άμεση ενεργή εμπλοκή των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κυρίως δε του επικεφαλής της Ομάδας Δράσης για την Ελλάδα, κ. Χ. Ράιχενμπαχ.


tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου