Πλησιάζει η δημοπράτηση του αεροδρομίου Καστελίου. Με δημόσια συμμετοχή το νέο αεροδρόμιο - Το έργο δημοπρατείται στις 18 Οκτωβρίου τίτλου

Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011

Πλησιάζει η δημοπράτηση του αεροδρομίου Καστελίου. Με δημόσια συμμετοχή το νέο αεροδρόμιο - Το έργο δημοπρατείται στις 18 Οκτωβρίου τίτλου


Πλησιάζει η δημοπράτηση του αεροδρομίου Καστελίου
Στην τελική ευθεία μπαίνει πλέον η δημοπράτηση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα στο Καστέλλι της Κρήτης, καθώς ο υπουργός Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούσης ενέκρινε τις μεταβολές στο τεύχος δημοπράτησης του έργου, οι οποίες προέκυψαν από τις παρατηρήσεις των υποψηφίων παραχωρησιούχων. 
Για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι είναι οι ARCHIRODON N.V., VINCI GRAND PROJECTS, ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και BOUYGUES BATIMENT INTERNATIONAL. Για το έργο ενδιαφερόταν και η Hochief, η οποία, ωστόσο, διαπραγματεύεται την πώληση όλων των συμμετοχών της σε αεροδρόμια και έτσι δεν θα εμπλακεί στο Καστέλλι. Πάντως, το έργο θα δημοπρατηθεί την Τρίτη 18 Οκτωβρίου, έπειτα από πέντε αναβολές.



Σύμφωνα με το νέο τεύχος δημοπράτησης, στο έργο προβλέπεται δημόσια χρηματοδότηση, καθώς το υπουργείο Υποδομών εξασφάλισε δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) το οποίο θα φτάσει κατά μέγιστον τα 220 εκατ. ευρώ.



Η μετοχική σύνθεση της εταιρίας που θα αναλάβει την εκμετάλλευση και λειτουργία του αεροδρομίου θα είναι 55% για το δημόσιο και 45% για τον παραχωρησιούχο, ενώ ο «γάμος» μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα θα έχει διάρκεια 35 ετών.



Επίσης, αν και για αρκετούς μήνες συζητούνταν η μείωση της έκτασης του αεροδιαδρόμου στα 3,2 χλμ, τελικώς το μήκος του παραμένει στα 3,8 χλμ., ενώ επιλέχθηκε η θέση του να είναι κοινή για όλους τους διαγωνιζομένους.



Ακόμη, όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, λύθηκε το θέμα των αεροβοηθημάτων και του εξοπλισμού αεροναυτιλίας, καθώς θα αγοραστούν είτε από την εταιρία διαχείρισης του αεροδρομίου είτε μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.



Επιπροσθέτως, επιλύθηκε το ζήτημα της παράλληλης λειτουργίας του στρατιωτικού αεροδρομίου του Καστελλίου - που βρίσκεται στην ίδια περιοχή-, καθώς θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και της ΥΠΑ προς αποφυγήν οποιασδήποτε «αρρυθμίας» μεταξύ των δύο αεροδρομίων.



Ο προϋπολογισμός του έργου θα κυμανθεί μεταξύ 850 και 900 εκατ. ευρώ, με τη δημόσια δαπάνη να φτάνει κατά μέγιστον τα 220 εκατ. ευρώ.



Το ποσοστο που θα λαμβάνει ο παραχωρησιούχος από το τέλος αναχωρούντων επιβατών για να κατασκευάσει το αεροδρόμιο δεν θα μπορεί να ξεπεράσει το 80% και θα αποτελέσει αντικείμενο της διαγωνιστικής διαδικασίας.



Επίσης, το δημόσιο θα δεσμευτεί από ρήτρα για την ακραία περίπτωση που το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σούδας Χανίων κλείσει και, έτσι, καταστεί ελκυστικότερο για περισσότερες πολιτικές πτήσεις από σήμερα. Βέβαια, αν και το υπουργείο Υποδομών θεωρεί το εν λόγω σενάριο «επιστημονική φαντασία», ωστόσο, δέχθηκε τον συγκεκριμένο όρο που τέθηκε από τους υποψηφίους παραχωρησιούχους.


Μία ακόμη αλλαγή στο τεύχος δημοπράτησης είναι η μείωση της ελάχιστης πιστοληπτικής διαβάθμισης των δανειστριών τραπεζών από Α σε C, ώστε να διευκολυνθεί η συμμετοχή και των ελληνικών τραπεζών, δεδομένων των οικονομικών συγκυριών.



Σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις, για τις οποίες έχουν εξασφαλιστεί 100 εκατ. ευρώ, αυτές θα πραγματοποιηθούν με τις «ολυμπιακές» διαδικασίες



Οι υποψήφιες κοινοπραξίες είχαν ζητήσει να περάσουν όλα τα Κρητικά αεροδρόμια σε μία σύμβαση παραχώρηση, όμως αυτό δεν έγινε δεκτό από το δημόσιο, για πολλούς λόγους, τόσο λόγω προβλημάτων στον ανταγωνισμό όσο και λόγω αδυναμίας «πακεταρίσματος» του Καστελλίου με τα υπόλοιπα αεροδρόμια του νησιού.



Σύμφωνα με τα σενάρια του τεύχους δημοπράτησης, στην έναρξη της λειτουργίας του το αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 7,5 εκατ. επιβάτες, όμως σε πλήρη ανάπτυξη αναμένεται να φτάσει τα 11 εκατομμύρια.



Επίσης, το επιχειρηματικό ρίσκο περνάει στον παραχωρησιούχο, κάτι που εκτιμάται ότι θα τον αποθαρρύνει να έχει υψηλά τέλη, καθώς έτσι θα «διώχνει» τα αεροπλάνα στα διπλανά αεροδρόμια. Έτσι, το υπουργείο Υποδομών εκτιμά ότι θα αποφύγει φαινόμενα αντίστοιχα με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, για τα τέλη του οποίου «γκρινιάζει» πλέον όλη η τουριστική βιομηχανία της χώρας.



Ακόμη, μέσα στο «πακέτο» του Καστελλίου θα υπάρχει και η οδική σύνδεση του αεροδρομίου με το κυρίως συγκοινωνιακό δίκτυο του νησιού, μέσω της κατασκευής αυτοκινητοδρόμου χωρίς διόδια μήκους 18 χλμ.



Όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, χρειάστηκε να δοθεί αγώνας για να πειστεί η ΕΤΕπ να δανειοδοτήσει το έργο. Η ΕΤΕπ είχε, μάλιστα, εξετάσει κατά πόσον θα ήταν δυνατή η επέκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου της Αλικαρνασσού, όμως οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και ο προσανατολισμός του αεροδρομίου δεν επιβεβαίωσαν τις αρχικές προσδοκίες.



Πάντως, όπως εξηγούν κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, η θέση του αεροδρομίου θεωρείται ως η καλύτερη από τις 30 που μελετήθηκαν στην Ανατολική Κρήτη. Μάλιστα, όπως τονίζουν, η τοποθεσία είχε επιλεγεί από την Λούφτβάφε!

tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου