Ακίνητα παραμένουν τα... κρατικά ακίνητα

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2011

Ακίνητα παραμένουν τα... κρατικά ακίνητα

«Θα δημιουργήσουμε και θα μετοχοποιήσουμε στην κεφαλαιαγορά εταιρεία συμμετοχών του Δημοσίου, με ένα πρόγραμμα αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, με τη δημιουργία ενός «καλαθιού» αξιοποιήσιμων ακινήτων του Δημοσίου, διότι έχουμε σημαντικό πλούτο αλλά πρέπει να αξιοποιηθεί και να εισαχθεί ακόμα και αυτή, όπου χρειάζεται, στην κεφαλαιαγορά.» Με τα παραπάνω περιέγραφε τον Δεκέμβριο του 2009 -κατά την ομιλία του στο Ζάππειο- ο πρωθυπουργός το φιλόδοξο σχέδιό του για την αξιοποίηση της κρατικής ακίνητης περιουσίας. Μάλιστα, λίγες ημέρες αφότου ανέλαβε την διακυβέρνηση, επιδιώκοντας να καταδείξει ότι η σελίδα γυρίζει στην αξιοποίηση των κρατικών «φιλέτων», ο κ. Παπανδρέου επισκέφθηκε με τον Ισπανό αρχιτέκτονα Χοσέ Αθεμπίγιο τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις.

Χωρίς πρόοδο

Ύστερα από σχεδόν δύο χρόνια, αποδεικνύεται εμπράκτως ότι παρά τις «καλές προθέσεις», δεν έχει ολοκληρωθεί η πώληση ούτε ενός κρατικού ακινήτου, ενώ στην καλύτερη περίπτωση, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση περιορισμένου αριθμού ακινήτων της ΕΤΑ (τμήματα αιγιαλιών, Κτήμα Καλών Νερών Μαγνησίας, Μαρίνα Βουλιαγμένης).

Που οφείλεται η στασιμότητα ως προς την αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων; «Ασαφές ιδιοκτησιακό καθεστώς, γραφειοκρατία και «ιδιοκτήτες» - δημόσιοι οργανισμοί με διαφορετικές ή επικαλυπτόμενες αρμοδιότητες έχουν καταδικάσει μέχρι σήμερα σε αποτυχία κάθε εγχείρημα για την μετατροπή σε πηγή πλούτου του κρατικού χαρτοφυλακίου ακινήτων» σημειώνουν παράγοντες της κτηματαγοράς.

Τα παραπάνω αποτελούν τη βασική αιτία για την οποία οι επενδυτές αγνοούν σήμερα υπό ποιους όρους και με ποια διαδικασία η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει την έκταση των περίπου εξίμησι χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.

Είναι αξιοσημείωτο ότι στην περίπτωση τόσο του «καλύτερου οικοπέδου της Ελλάδας» όσο και των περίπου 75 χιλιάδων κρατικών ακινήτων που καταλαμβάνουν συνολική επιφάνεια 3,5 εκατ. στρεμμάτων, αγνοείται ποιος είναι ο επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης ή το πολεοδομικό καθεστώς της περιοχής.

Παράλληλα, όπως μεταφέρουν στο Capital.gr καλά πληροφορημένες πηγές, στα τεχνικού χαρακτήρα προβλήματα που παραμένουν άλυτα, έρχεται να προστεθεί η ασυνεννοησία των εμπλεκόμενων φορέων, (π.χ. Ελληνικόν Α.Ε., Γενική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων, συναρμόδια υπουργεία).

Κατʼ επέκταση, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, απουσιάζει η «κοινή γραμμή». Απτή απόδειξη; Το γεγονός ότι το αρχιτεκτονικό σχέδιο για το Ελληνικό που παρουσίασε ο Αθεμπίγιο τον περασμένο Ιούνιο -παρουσία του τότε υπουργού Επικρατείας Παμπούκη- δεν πρόκειται να ληφθεί υπόψη, με τον Ισπανό αρχιτέκτονα να αναμένεται ότι εν τέλει δεν θα έχει καμία συμμετοχή στην αξιοποίηση της έκτασης.

Ένας ακόμη παράγοντας που καθιστά επισφαλή την επιτυχή αξιοποίηση του «φιλέτου» του Ελληνικού είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία «μπορεί να ορθώσει ανυπέρβλητα εμπόδια στην υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων», όπως επισημαίνει στέλεχος εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων.

Διαλογή

Νέες εξελίξεις από το «μέτωπο» του Ελληνικού αναμένεται να υπάρξουν περί τα τέλη Οκτώβρη, όπως ανέφερε στο πλαίσιο του ετήσιου roadshow της ΕΧΑΕ στο Λονδίνο ο ειδικός γραμματέας Αναδιαρθρώσεων -Αποκρατικοποιήσεων Γιώργος Χριστοδουλάκης. Για την ώρα, όπως ανέφερε, η αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων βρίσκεται στο στάδιο της «διαλογής».

«Βρισκόμαστε στη διαδικασία καταγραφής της ακίνητης περιουσίας, ενώ έχουμε προσδιορίσει τα 600 καλύτερα ακίνητα. Πέραν αυτών προχωρούμε στην αξιοποίηση μεμονωμένων περιπτώσεων πολύ μεγάλων εκτάσεων γης, με πιλότο τον χώρο του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Για μεγάλης επιφάνειας εκτάσεις θα υιοθετηθεί η μέθοδος της μακροχρόνιας παραχώρησης, ενώ μικρού μεγέθους assets θα πωλούνται.

Το χαρτοφυλάκιο κρατικών ακινήτων αποτελείται από εκατοντάδες χιλιάδες ακίνητα, είναι τεράστιο και απαιτείται ορθή διαχείριση. Πιστεύουμε ότι θα είμαστε σε θέση να παρουσιάσουμε συγκεκριμένα deals για συγκεκριμένες περιπτώσεις κρατικών εκτάσεων αργότερα μέσα στη χρονιά» σημείωσε.

Για μικρότερου μεγέθους ακίνητα, ο κ. Χριστοδουλάκης ανέφερε ότι κινητικότητα θα υπάρξει μέσα στο 2012.

capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου