Στις ΣΔΙΤ οι ελπίδες των τεχνικών εταιρειών

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2011

Στις ΣΔΙΤ οι ελπίδες των τεχνικών εταιρειών


Με την ανάσταση των έργων που προωθούνται μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προσδοκούν οι τεχνικές εταιρίες πως θα αντιμετωπίσουν μερικώς την νεκρική σιγή στην αγορά δημοσίων έργων. 
Αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των διοικήσεων και του υπουργείου Ανάπτυξης, μέχρι το τέλος του χρόνου μπορούν να έχουν προστεθεί στο ανεκτέλεστο των χειμαζόμενων εργολάβων περί τα 400 εκατ. ευρώ. 
Την Τετάρτη εγκρίθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της Θέμις Κατασκευαστική, τα τεύχη δημοπράτησης για το έργο κατασκευής των δικαστικών μεγάρων Πάτρας και Ηρακλείου μέσω ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 135 εκατ. ευρώ. 
Μέχρι το τέλος του μήνα εκτιμάται πως θα υπογραφεί η σύμβαση για το πρώτο πακέτο 14 σχολείων στην Αττική (προϋπολογισμού 75 εκατ. ευρώ), ενώ θα ακολουθήσει το έργο που αφορά στα 16 σχολεία της Θεσσαλονίκης (προσωρινός ανάδοχος είχε ανακυρηχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ύψους 85,5 εκατ. ευρώ. 
Σε δικαστικές διενέξεις έχει, όμως, εμπλακεί το δεύτερο πακέτο σχολείων για την Αττική, προσωρινός ανάδοχος του οποίου ήταν η J&P – ΑΒΑΞ. 
Την προηγούμενη εβδομάδα προεπελέγησαν οι έξι κοινοπραξίες που θα συμμετάσχουν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων στη Δυτική Μακεδονία, το πρώτο μη κτιριακό ΣΔΙΤ. Πρόκειται για τις Waste Syclo, Μεσόγειος – J&P ΑΒΑΞ – Polyeco, Novaera Hellas, Τέρνα Ενεργειακή, Αθωνική Τεχνική – Αδαμίδης και ΗΛΕΚΤΩΡ – Helesi.
Εμπόδιο οι υποβαθμίσεις των τραπεζών 
Οι απανωτές υποβαθμίσεις των ελληνικών τραπεζών έχουν οδηγήσει, πάντως, σε καθυστερήσεις στην υπογραφή των σχετικών συμβάσεων και στο κλείσιμο της χρηματοδότησης των συγκεκριμένων έργων. 
Στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ υποστηρίζουν πως χρειάστηκε πολύμηνη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προκειμένου να βρεθεί φόρμουλα συγχρηματοδότησης των ΣΔΙΤ. 
Η εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) από την αρχική φάση του διαγωνισμού φαίνεται ότι δημιουργεί το μαξιλάρι που επιτρέπει σε κάποιες εταιρείες να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς. Η ΕΤΕπ μοιράζεται τη χρηματοδότηση με μία ή περισσότερες εμπορικές τράπεζες και έτσι οι τελευταίες έχουν κίνητρο (μικρότερο ρίσκο) να συμμετάσχουν στο έργο. 
Όμως οι υποβαθμίσεις έχουν κοστίσει ακριβά στα ΣΔΙΤ, όπως και στα μεγάλα οδικά έργα με συγχρηματοδότηση. Οι αυστηρές διαδικασίες της ΕΤΕπ (περιλαμβάνουν ακόμα και επιτόπιο έλεγχο των υπό χρηματοδότηση έργων) έχουν, επίσης, πάει προς τα πίσω τις τελικές υπογραφές.
Στο υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμούν πως αν κλείσει η χρηματοδότηση του πρώτου πακέτου σχολείων στην Αττική (ανάδοχος ήταν η κοινοπραξία ΑΤΕΣΕ – Δομική Κρήτης και η χρηματόδηση γίνεται από Εμπορική και ΕΤΕπ), τότε το ίδιο μοντέλο θα εφαρμοστεί και στα υπόλοιπα. Ετσι θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες στα ΣΔΙΤ που περιμένουν στην ουρά. Η Εθνική Τράπεζα και η ΕΤΕπ συμμετέχουν στη χρηματοδότηση του έργου των σχολικών μονάδων στην Θεσσαλονίκη. 
Σε κάποια άλλα ΣΔΙΤ, όπως το ολοκληρωμένο σύστημα τηλεματικής του ΟΑΣΑ, το υπουργείο βρήκε έναν άλλο τρόπο για να περιορίσει το ύψος της ιδιωτικής χρηματοδότησης, σε μια περίοδο που οι τράπεζες δυσκολεύονται να δώσουν δάνεια. Το 40% του έργου χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση». 
Από την άλλη εβδομάδα θα αρχίσουν να παραδίδονται τα επτά κτίρια της Πυροσβεστικής που κατασκευάστηκαν από το πρώτο (και μοναδικό που έχει ανατεθεί καθώς τα άλλα έχουν προσωρινούς αναδόχους) έργο μέσω ΣΔΙΤ. Πρώτος θα είναι ο πυροσβεστικός σταθμός της Βέροιας. 

Πηγή: euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου