Και ενώ η εγχώρια κτηματαγορά τραβά τον δικό της Γολγοθά, ολοένα και περισσότερο έδαφος φαίνεται να κερδίζει για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης η υιοθέτηση πρότασης για επιβολή εισφοράς στα εκτός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια που έχουν στην κατοχή τους φυσικά πρόσωπα!
Τα ακίνητα αυτά απαλλάσσονται σήμερα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας και όπως αναφέρουν οι υποστηρικτές της πρότασης στο υπουργείο Οικονομικών, δεν είναι δυνατόν σήμερα μισθωτοί και συνταξιούχοι να καταβάλλουν φόρους 30% και 40% επί των εισοδημάτων τους ή κάποιοι να πληρώνουν φόρο ακόμη και για την πρώτη κατοικία, ενώ την ίδια ώρα κάτοχοι μεγάλης ακίνητης περιουσίας, έστω και εκτός σχεδίου αγροτεμαχίων σε περιοχές φιλέτα, να μένουν στο απυρόβλητο. Μία προσεκτική ματιά να ρίξει κανείς σε αγγελίες αγοραπωλησιών τέτοιων ακριβώς ακινήτων θα διαπιστώσει ότι η αξία τους είναι ιδιαίτερα αλμυρή, ιδίως για τα αξιοποιήσιμα άνω των 4 στρεμμάτων, ενώ όσο τα... προνόμια αυξάνονται (αρδεύσιμα, πρόσοψη σε δρόμο κ.λπ.) οι τιμές «ξεφεύγουν».Σημειώνεται ότι το θέμα της φορολόγησης των εν λόγω ακινήτων έχει απασχολήσει επανειλημμένως το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο της διερεύνησης της φορολογικής βάσης με τις πρώτες σκέψεις να αφορούν αρχικά στην ένταξή τους στον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις τελευταίες ρυθμίσεις του μεσοπρόθεσμου πλαισίου ο ΦΑΠ επιβάλλεται για ατομική περιουσία άνω των 200.000 ευρώ με πρώτο φορολογικό συντελεστή για αξία από 200.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ 2 τοις χιλίοις. Αφορά δε ακίνητα, θέσεις στάθ?ευσης, βοηθητικούς χώρους, πισίνες σε υπόγεια, πυλωτές, ενώ εξαιρούνται τα εκτός σχεδίου πόλης ή οικισ?ού οικόπεδα και αγροτε?άχια που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα, δασικές εκτάσεις κ.λπ. Η πρόταση που μελετά το υπουργείο είναι η επιβολή εισφοράς στις μεγάλες κυρίως εκτάσεις (πιθανότατα πάνω από 2 στρέμματα), ενώ υπάρχει και το αρχικό σχέδιο της ένταξης στον ΦΑΠ εκτάσεων επιφανείας άνω του ενός στρέμματος με πρόβλεψη αφορολογήτου ορίου. Από το μέτρο σε κάθε περίπτωση θα εξαιρούνται οι αγρότες, με το δύσκολο ωστόσο του εγχειρήματος να εστιάζεται στην προβληματική καταγραφή των εν λόγω εκτάσεων και στον διαχωρισμό των αγροτεμαχίων από τις καλλιεργούμενες αγροτικές εκτάσεις. Σε πρώτη φάση θα αξιοποιηθεί κάθε πρόσφορο στοιχεία από το Ε9, ενώ για τη συνέχεια το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι το πρόβλημα θα αμβλύνεται όσο προχωρεί η ένταξη των περιοχών αυτών στο αντικειμενικό σύστημα αξιών. Από την άλλη πλευρά οι κυριότερες ενστάσεις έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι πρόκειται για απρόσοδες περιουσίες και κάθε εισπρακτικό μέτρο θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους ιδιοκτήτες αλλά και την κτηματαγορά που την τελευταία διετία έχει επιβαρυνθεί σημαντικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέραν των υψηλών συντελεστών ΦΠΑ και φόρων μεταβίβασης, με το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο μειώθηκε το αφορολόγητο όριο του φόρου ακίνητης περιουσίας, το τεκμήριο κατοικίας αυξήθηκε κατά μέσον περί το 40%, ενώ «τρέχουν» παράλληλα και οι έκτακτες εισφορές.Το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο της κατάρτισης του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος φαίνεται πρόθυμο να εξετάσει το όλο ζήτημα από μηδενική βάση συζητώντας μάλιστα όλο αυτό το διάστημα με τους εμπλεκόμενους για την αναμόρφωση του φορολογικού καθεστώτος. Πρόθεση του υπουργείου είναι μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου να έχουν οριστικοποιηθεί οι νέες ρυθμίσεις για τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, οι οποίες και θα περιληφθούν στο φορολογικό νομοσχέδιο. Μεταξύ των προτεινόμενων ρυθμίσεων αυτών περιλαμβάνονται η μείωση του ΦΠΑ για τα νεόδμητα κτίρια, η μείωση του ΦΠΑ από το 23% για τα οικοδομικά υλικά και τις υπηρεσίες ενεργειακής αναβάθμισης, καθώς επίσης και η μείωση του φόρου μεταβίβασης, γονικών παροχών, φόρου υπέρ δήμων και κοινοτήτων.
ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Πρόσφατα άλλωστε πραγματοποιήθηκε συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, κ. Π. Οικονόμου με το προεδρείο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), η οποία και παρέδωσε υπόμνημα με τις κυριότερες θέσεις της ζητώντας τα εξής: 1. Οι αντικειμενικές αξίες στις περισσότερες περιπτώσεις και ιδίως στα επαγγελματικά ακίνητα είναι πολύ μεγαλύτερες (συχνά υπερδιπλάσιες) των όποιων πραγματικών, γι' αυτό και πρέπει να μειωθούν σημαντικά οι τιμές ζώνης, οι συντελεστές εμπορικότητας και να αυξηθεί ο συντελεστής παλαιότητας.2. Η αγορά ή ανοικοδόμηση οποιουδήποτε ακινήτου εγκλωβίζει διηνεκώς τον αγοραστή στον παράλογο ετήσιο φόρο ακίνητης περιουσίας, έτσι ώστε ακόμη κι αν υπολόγιζε να αγοράσει ένα ακίνητο σήμερα για να το αξιοποιήσει όταν οι συνθήκες στην αγορά θα έχουν βελτιωθεί, θα βρίσκεται όλο αυτό το διάστημα αντιμέτωπος με μία τεράστια ετήσια επιβάρυνση, ακόμη κι αν το ακίνητο αυτό δεν αποδίδει απολύτως τίποτα.3. Η αναστολή του «πόθεν έσχες» για αγορά ή ανοικοδόμηση ακινήτου στην πραγματικότητα ουδόλως καλύπτει τον αγοραστή - ιδίως αν αυτός είναι έμπορος ή ελεύθερος επαγγελματίας - στους φορολογικούς ελέγχους. 4. Οι φόροι πρέπει να καθορίζονται με τρόπο τέτοιο ώστε ο πολίτης να μπορεί να τους καταβάλλει. Οταν οι φόροι υπερβαίνουν αυτό το όριο δεν είναι πλέον εργαλείο φορολόγησης, αλλά δήμευσης της ιδιωτικής περιουσίας!5. Οι φορολογούμενοι ιδιοκτήτες ακινήτων από όλη τη χώρα και ιδιαίτερα όσοι έχουν απρόσοδες περιουσίες (ξενοίκιαστα, άκτιστα ή και εκ του νόμου απρόσοδα, όπως δεσμευμένα ή κατεχόμενα μόνον κατά την ψιλή κυριότητα) βρίσκονται σε πλήρη αδυναμία καταβολής των τεράστιων ποσών φόρου που θα βεβαιώνονται σε βάρος τους κάθε χρόνο, με βάση τους ισχύοντες συντελεστές και κλιμάκια. Προτείνεται άμεση μείωση του ΦΑΠ και εξαίρεση των απρόσοδων ακινήτων από τη φορολογία αυτή.6. Εξόφληση φόρων με εκχώρηση ακινήτου προς το Δημόσιο για οφειλές από ΦΑΠ και άλλους φόρους επί των ακινήτων, που το ύψος τους επισύρει ποινή φυλάκισης ή κάθειρξης. Επίσης τα ποσά των ανείσπρακτων μισθωμάτων που εκχωρούνται στο Δημόσιο να συμψηφίζονται με τους οφειλόμενους φόρους των ιδιοκτητών ακινήτων και όχι να εκχωρούνται δωρεάν στο Δημόσιο και να χάνονται για τους φορολογουμένους. Κέρδος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου