Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην Εφημερίδα Ισοτιμία και στον δημοσιογράφο κ. Βασίλη Μούρτη

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2012

Συνέντευξη Υφ. Γιάννη Μαγκριώτη στην Εφημερίδα Ισοτιμία και στον δημοσιογράφο κ. Βασίλη Μούρτη

1. Πως συνεργάζεστε με έναν υπουργό από ένα τόσο διαφορετικό κόμμα; Θεωρείται ότι η κυβέρνηση Παπαδήμου, ως πείραμα πετυχαίνει και μπορεί να εφαρμοστεί και στο μέλλον;

Στην εποχή της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, όπου το χρηματιστικό κεφάλαιο και ο αθέμιτος ανταγωνισμός των προϊόντων και των υπηρεσιών που παράγονται και προσφέρονται από πολυεθνικές και χώρες, με έλλειψη στοιχειωδών κοινωνικών, δημοκρατικών και περιβαλλοντικών δικαιωμάτων, απαιτείται η μέγιστη κοινωνική και πολιτική συνεργασία, τόσο στην ΕΕ, όσο και στη χώρα μας. Στη χώρα μας μάλιστα με εκρηκτικά δημοσιονομικά προβλήματα, με κράτος που ακόμη λειτουργεί με περιορισμένη αποτελεσματικότητα και διαφάνεια, αλλά και με προβλήματα παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας, αυτή η αναγκαιότητα ειναι ακόμη πιο επιτακτική.
Εγώ πίστευα και πιστεύω, ακόμη περισσότερο αυτή την περίοδο στις πολιτικές συγκλίσεις και συνεργασίες.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η συνεργασία πολιτικών ακόμη και με διαμετρικά αντίθετες ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις σε πολλά θέματα είναι δικαιολογημένη.

2. Τι γίνεται με τα μεγάλα έργα; Εδώ και πολύ καιρό είναι ανενεργά. Θα αξιοποιηθούν τα κονδύλια του ΕΣΠΑ;

Τα έργα που είναι αρμοδιότητας του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. μπορούμε να τα χωρίσουμε σε τρεις κατηγορίες: Σε αυτά που κατασκευάζονται με το καθεστώς των συμβάσεων παραχώρησης, δηλαδή με σημαντική ιδιωτική χρηματοδότηση και είναι οι πέντε αυτοκινητόδρομοι, τα έργα που κατασκευάζονται με την συγχρηματοδότηση εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων και τα έργα που κατασκευάζονται με αμιγώς εθνική χρηματοδότηση.

Οι πέντε αυτοκινητόδρομοι συμβασιοποιήθηκαν το 2007, παρουσίασαν πολλά προβλήματα λόγω μελετητικής ανωριμότητας, αλλά και λαθών των συμβάσεων από τις πρώτες μέρες έναρξης της κατασκευής τους. Προέβλεπαν για παράδειγμα ότι σε 12 μήνες από την έναρξη της παραχώρησης θα έπρεπε να παραδοθούν όλοι οι χώροι ελεύθεροι από αρχαιολογικούς, περιβαλλοντικούς και ιδιοκτησιακούς περιορισμούς. Αυτό όπως καταλαβαίνετε ήταν αδύνατο να γίνει και έτσι τον Απρίλιο του 2009 που ολοκληρώθηκε το δωδεκάμηνο για όλες τις παραχωρήσεις, η πρόοδος μεσοσταθμικά ήταν γύρω στο 10%. Το ΣτΕ απαγόρευσε για περιβαλλοντικούς λόγους την κατασκευή τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων σε τρεις από τους πέντε και τέλος οι παραχωρησιούχοι, δεν ανταποκρίθηκαν στις χρονικές δεσμεύσεις για την παράδοση των οριστικών μελετών. Τέλος, οι τράπεζες εδώ και πάνω από ένα χρόνο σταμάτησαν να χρηματοδοτούν τα έργα γιατί τα θεωρούν ότι δεν είναι βιώσιμα, πιστεύοντας στην ουσία ότι δεν είναι βιώσιμη η οικονομία της χώρας. Όσον αφορά τα συγχρηματοδοτούμενα έργα πρέπει να σημειώσω ότι το 2010 δημοπρατήσαμε έργα συνολικού ύψους περίπου 600 εκατομμυρίων ευρώ, το 2011 περίπου 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ και το 2012 θα έχουμε μελετητική ωριμότητα να δημοπρατήσουμε έργα συνολικού ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Αν παραλαμβάναμε μελετητικά ώριμα έργα τον Οκτώβριο του 2009, εύκολα καταλαβαίνετε αντίστοιχο θα ήταν και το ύψος των δημοπρατήσεων το 2010. Προβλήματα παρουσιάζουν τα έργα που δημοπρατήθηκαν πριν το 2009 με αμιγώς εθνικούς πόρους, χωρίς να έχουν προβλεφθεί οι απαιτούμενοι πόροι τα επόμενα χρόνια, κάτι που έγινε ακόμη πιο έντονο από την οικονομική κρίση.

3. Παρότι τα έργα είναι ανενεργά. Τα διόδια δεν έχουν σταματήσει να εισπράττονται. Είχατε πει ότι τα διόδια θα μειωθούν από το περασμένο Πάσχα, αλλά αυτό δεν έγινε. Τι συμβαίνει; Θα πληρώνουμε για πολύ ακριβά διόδια;

Τα διόδια όπως έχω πει είναι υψηλά ειδικά για τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που είναι υπό κατασκευή, όπως και για τις τοπικές μετακινήσεις. Αυτό οφείλεται στο ότι με βάση τις συμβάσεις του 2007 είναι πολύ υψηλή περίπου στο 28% η συμμετοχή των διοδίων στην κατασκευή των έργων. Αυτό ήταν ένα ακόμη από τα λάθη των συγκεκριμένων συμβάσεων. Εμείς προτείναμε την μείωση των διοδίων με έναν συγκεκριμένο τρόπο και σε αυτό τελικά συμφώνησαν και οι παραχωρησιούχοι λίγο πριν το Πάσχα. Υπεγράφησαν μάλιστα και πέντε μνημόνια συναντίληψης για την επίλυση των προβλημάτων των συμβάσεων – ένα για κάθε αυτοκινητόδρομο - μεταξύ του δημοσίου και των παραχωρησιούχων. Στα μνημόνια αυτά περιλαμβάνονταν και μειώσεις στις τιμές των διοδίων. Δυστυχώς δεν υπήρξε τελική συμφωνία από την πλευρά των ιδιωτών και ειδικότερα των τραπεζών, για αυτό και δεν υπήρξε η μείωση των διοδίων και η επανεκκίνηση της χρηματοδότησης. Σημειώνω ότι το δημόσιο έχει λύσει πλέον το πρόβλημα των απαλλοτριώσεων και όλων των άλλων αδειοδοτήσεων και δεν οφείλει ουσιαστικά χρήματα στους κατασκευαστές. Τα διόδια που εισπράττονται ελέγχονται από το δημόσιο για το πως αξιοποιούνται. Πιστεύω ότι οι διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται με τους ιδιώτες, αλλά και η συνεργασία με τον επίτροπο Χαν και τον επικεφαλής της «Τask Force» Ράιχενμπαχ, μπορούν σύντομα να δώσουν θετικά αποτελέσματα. Η βάση των διαπραγματεύσεων μας είναι το δημόσιο συμφέρον, τα αναπτυξιακά έργα, οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων και οι φορολογούμενοι πολίτες. Σημειώνω επίσης, πως όλα αυτά θα ολοκληρωθούν θετικά μόνο εάν σταθεροποιηθεί η οικονομία της χώρας, δηλαδή υλοποιηθεί η απόφαση της 26ης Οκτώβρη, διαφορετικά δύσκολα ειδικά οι τράπεζες θα ανταποκριθούν. Τότε φυσικά η μόνη λύση είναι αυτό που ετοιμάζουμε με την ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

4. Ύστερα από δύο χρόνια, η οικονομία δείχνει να βαδίζει στο χείλος του γκρεμού και παρά τις θυσίες το ενδεχόμενο πτώχευσης είναι παρόν. Υπάρχει διέξοδος;

Η οικονομία το 2009 ήταν στο χείλος του γκρεμού και τίποτα δεν φαινόταν να μπορεί να την σώσει από την απόλυτη κατάρρευση. Οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν και αυτές που έχουν αποφασιστεί την κράτησαν και την κρατούν όρθια. Οι θυσίες πολλών Ελλήνων και ειδικά των αδύναμων και των νέων είναι πολύ μεγάλες. Πιστεύω πως με την συνεπή στράτευση όλων μας, πολιτικών, παραγωγικών δυνάμεων και εργαζομένων και την ουσιαστική και αποφασιστική στήριξη της ΕΕ, όπως άρχισε να εκδηλώνεται με την απόφαση της 26ηςΟκτωβρίου 2011, μπορεί μέσα στο 2012 να δούμε την αρχή της ανάπτυξης. Η κοινοτική αλληλεγγύη πρέπει να είναι ακόμη πιο ισχυρή, έγκαιρη, γιατί μόνο έτσι θα ενισχυθεί η αναπτυξιακή προσπάθεια μας. Μόνο έτσι οι αδύναμοι πολίτες και οι νέοι μπορούν σταδιακά να αποκτήσουν τα στοιχειώδη κοινωνικά δικαιωμάτα στην απασχόληση και στο σταθερό εισόδημα.

5. Τι προηγείται, κατά τη γνώμη σας, οι εκλογές ή η σταθεροποίηση της οικονομίας και η έναρξη της πορείας εξόδου από την κρίση και πότε μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο;

Προηγείται κατά απόλυτο τρόπο η σταθεροποίηση της οικονομίας και η ελάχιστη δικαίωση των πολιτών που υπέστησαν μεγάλες θυσίες.

6. Οι πολιτικές εξελίξεις επηρεάζονται σαφώς από τις εξελίξεις στο ΠΑΣΟΚ. Τι πρέπει να γίνει; Το πρόβλημα θα λυθεί αν φύγει ο Γιώργος Παπανδρέου;

Απόλυτη προτεραιότητα μας είναι η επιτυχία του προγράμματος της Κυβέρνησης Παπαδήμου. Αν σήμερα οι πολίτες είναι θυμωμένοι μαζί μας για το ότι ακόμη δεν νιώθουν ασφαλείς για την επόμενη μέρα, αύριο ο θυμός τους θα γίνει οργή και οριστική καταδίκη αν δεν δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την δικαίωση τους. Οι εξελίξεις στο ΠΑΣΟΚ, αλλά και στα άλλα κόμματα θα είναι θετικές μόνο εάν οι πολίτες αρχίσουν να βλέπουν το θετικό αντίκρισμα των θυσιών, διαφορετικά δεν θα πιστεύουν κανένα.

7. Σε περίπτωση διαδοχής, πρέπει να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των διεκδικητών ή θα πάτε σε μια διαδικασία ανάδειξης νέου Προέδρου μέσα από αντιπαραθέσεις;

Πρέπει να πάμε σε ειλικρινείς και ουσιαστικές διαδικασίες διαλόγου με τα μέλη του ΠΑΣΟΚ και τους πολίτες για την πορεία της χώρας μέχρι σήμερα, για τους λόγους που μας οδήγησαν στις τελευταίες επιλογές, αλλά κυρίως για το πως με υπεύθυνο και ρεαλιστικό τρόπο θα βγούμε από την κρίση γρήγορα για να δικαιολογηθούν οι θυσίες τους. Πρέπει πρώτα να ακούσουμε τους πολίτες σ’ έναν βασανιστικό για εμάς διάλογο και μετά να μιλήσουμε με πολύ προσοχή. Συνθήματα και ωραία λόγια κανείς πολίτης δεν έχει διάθεση να ακούσει, αντιθέτως ενοχλείται και εκνευρίζεται.

magriotis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου