Θα συνεχιστεί ο διάλογος μηχανικών - υπουργού εργασίας.

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2012

Θα συνεχιστεί ο διάλογος μηχανικών - υπουργού εργασίας.

Σήμερα συζητήθηκε στη Βουλή, η επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Κορινθίας, κας Κατερίνας Φαρμάκη για τις υπέρογκες αυξήσεις στις ασφαλιστικές εισφορές των πολιτικών διπλωματούχων μηχανικών και κυρίως για όσους είναι ασφαλισμένοι μετά την 1.1.1993.
Οι αυξήσεις αυτές, υλοποιούνται μέσω της υποχρεωτικής ανά τριετία αναβάθμισης της ασφαλιστικής τους κατηγορίας.Κυρίως για τους μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους προβλέπονται αυξήσεις 25% περίπου, αναδρομικά από1.1.2011, που σε βάθος χρόνου φθάνουν το 95%.
Η ανωτέρω εξέλιξη ψηφίστηκε παρά τις εύλογες διαμαρτυρίες του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και των εκπροσώπων των συνδικαλιστικών φορέων των διπλωματούχων μηχανικών, από τους οποίους χαρακτηρίστηκε ως αναιτιολόγητη. 

Όπως η κα Φαρμάκη τόνισε το ΤΣΜΕΔΕ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα βιώσιμο ασφαλιστικό ταμείο με 260 εκατομμύρια ευρώ αποθεματικό το χρόνο, που πληρώνουν όλοι ανεξαιρέτως οι διπλωματούχοι μηχανικοί. Εντούτοις, παρά τις επισημάνσεις των ασφαλιστικών φορέων των μηχανικών σήμερα έχουμε οδηγηθεί σε ένα πολύ άδικο σύστημα που αυξάνει υπέρογκα –σε καιρούς μεγάλης και παρατεταμένης ύφεσης- τις ασφαλιστικές εισφορές και πλήττει κυρίως τους νέους επιστήμονες.

Η κα Φαρμάκη τόνισε ότι η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών θα έχει μόνο πρόσκαιρο όφελος για το ταμείο καθώς έχει συρρικνωθεί δραματικά το αντικείμενο εργασίας των μηχανικών και σήμερα ένα μεγάλο μέρος τους είναι άνεργοι, ημιαπασχολούμενοι και ετεροαπασχολούμενοι. Αναπόφευκτα λοιπόν, επηρεάζεται και η δυνατότητα τους να καλύπτουν τις δυσανάλογα υψηλές ασφαλιστικές τους εισφορές, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος να διαγραφούν από το ΤΣΜΕΔΕ λόγω αδυναμίας τους να πληρώσουν τις αυξημένες νέες εισφορές. Και αυτό θα έχει φυσικά αντίκτυπο και στη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν τόσο οι νεοεισερχόμενοι ασφαλισμένοι, όσο και οι ασφαλισμένοι μετά την 1.1.1993 και στη βιωσιμότητα ενός ταμείου που μέχρι σήμερα δεν είχε παρουσιάσει κανένα πρόβλημα.

Η κα Φαρμάκη ζήτησε απάντηση από τον αρμόδιο υφυπουργό κο Κουτσούκο αναφορικά με την πρόταση του ΤΕΕ για την αύξηση των πάγιων εισφορών από 2% σε2,5% ώστε να εισφέρουν οι μηχανικοί που έχουν εργασιακό αντικείμενο και να μην καταβάλλουν όλοι οριζόντια δυσανάλογες εισφορές, που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και σε έξοδο τους από την ενεργό δράση. Στο ερώτημα αυτό, ο κος υφυπουργός τόνισε ότι η πρόταση αυτή είναι μία από εκείνες, που αυτήν την στιγμή συζητούνται μεταξύ μηχανικών και της πολιτικής ηγεσίας Υπουργείου Εργασίας.

Στην επιμονή της κας Φαρμάκη για το ότι δεν αρκεί μια τεχνοκρατική αντίληψη για την ασφαλιστική εξέλιξη των πολιτικών μηχανικών ανά τριετίες την ώρα που ο κλάδος βιώνει μια πρωτοφανή ύφεση και μεγάλο αναβρασμό, ο κος Κουτσούκος εναπόθεσε κάθε εξέλιξη στον διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη και άφησε να διαφανεί ότι το υπουργείο είναι διαλλακτικό στο να βρεθεί μια πιο δίκαιη και αναλογική λύση.

Είναι προφανές ότι με λύσεις τεχνοκρατικές και κοντόφθαλμες δεν μπορεί να δοθεί ώθηση στην ελληνική οικονομία και πως το σύνθετο πρόβλημα βιωσιμότητας που αντιμετωπίζουν τα ασφαλιστικά μας ταμεία γίνεται ακόμα πιο βαθύ από την παρατεταμένη ύφεση. Και είναι κρίμα οι νέοι επιστήμονες σε κάθε κλάδο να υφίστανται χωρίς καμία διευκόλυνση και υπό πολύ δύσκολες συνθήκες το μεγάλο κόστος της κρίσης που οι προηγούμενες γενιές δημιούργησαν. Σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα πρέπει να δοθεί λύση και μάλιστα το συντομότερο δυνατό. 


Στην ερώτηση απάντησε ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Ιωάννης Κουτσούκος σημειώνοντας ότι "η ψήφιση αυτού του νόμου είναι πάρα πολύ πρόσφατη, τον Ιούνιο ψηφίστηκε -αν δεν κάνω λάθος- και είναι διάταξη που αφορούσε την εφαρμογή των υποχρεώσεων της χώρας μας απέναντι στους δανειστές μας. Συγκεκριμένα, ο στόχος ήταν από τη μια μεριά τα οικονομικά του Ταμείου και από την άλλη το αυτονόητο, που έπρεπε έτσι και αλλιώς να το έχουμε λύσει, ότι όπως και σε όλα τα υπόλοιπα ασφαλιστικά ταμεία οι μηχανικοί έπρεπε να έχουν μία εξέλιξη μέσα στο ασφαλιστικό τους σύστημα, μία εξέλιξη η οποία θα συνέδεε τις εισφορές με τις συνταξιοδοτικές παροχές, για να υπάρχει μία λογική. Αυτή είναι η λογική που επικρατεί στο συνταξιοδοτικό σύστημα. 

Προφανώς, ο χρόνος στον οποίο γίνεται αυτή η μεταβολή έρχεται να συμπέσει με μία ύφεση που έχει δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα στους μηχανικούς -το επισημάνατε πάρα πολύ καλά και είναι έτσι- με αποτέλεσμα αυτή η αύξηση των εισφορών να είναι ιδιαίτερα επαχθής για τους νέους και κυρίως για τους άνεργους, οι οποίοι ήταν και οι πιο αδικημένοι του παλιού συστήματος, γιατί δεν είχαν τη δυνατότητα να εξελίσσονται, να πληρώνουν παραπάνω και να παίρνουν παραπάνω σύνταξη. 

Τι θα γίνει λοιπόν; Είναι κατατεθειμένα στα Πρακτικά της Βουλής διάφορες τοποθετήσεις συναδέλφων σας που είχαν εκφράσει μία σειρά ενστάσεων γι' αυτή τη διάταξη, όπως επίσης βρίσκεται σε εξέλιξη μία συζήτηση που άνοιξε μετά τις παραστάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου με τον Υπουργό Εργασίας κ. Κουτρουμάνη. 

Ο κ. Κουτρουμάνης πολύ θα ήθελε να είναι εδώ να σας απαντήσει, αλλά σήμερα απουσιάζει και βρίσκεται στη Γενεύη, στην Έδρα του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας, όπου έχει συνάντηση με τον επικεφαλής για τα γνωστά θέματα που «τρέχουν» εδώ στην Ελλάδα, μια που ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας, το ILO, μας έχει βάλει στο μικροσκόπιο και αυτός, γιατί υποτίθεται ότι πρέπει να υποστηρίξει τις διεθνείς συμβάσεις εργασίας.

Με έχει εξουσιοδοτήσει, λοιπόν, να σας πω ότι αυτή τη συζήτηση θα τη συνεχίσει με το Τεχνικό Επιμελητήριο στην προσπάθεια να αναζητήσει κάποια λύση που θα λαμβάνει υπ' όψιν όσα εσείς επισημάνατε με την ερώτησή σας. Περισσότερα δεν είμαι εξουσιοδοτημένος να πω και θα απαντήσω σε τυχόν απορίες σας στη δευτερολογία μου".

Στη δευτερολογία της η κ. Φαρμάκη είπε ότι "δεν μπορείς να χρεώνεις ένα ταμείο το οποίο είναι βιώσιμο, όπως είναι το ΤΣΜΕΔΕ, το οποίο -σημειωτέον- μέχρι τώρα πληρώνεται και έχει έσοδα και μεγάλα αποθεματικά μόνο από τις εισφορές των μελών του των μηχανικών που είτε είναι άνεργοι, είτε μισθωτοί, είτε ημιαπασχολούμενοι, είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν αυτές τις εισφορές κάθε χρόνο.

Αυτό το Ταμείο, λοιπόν, με τη δουλειά των μηχανικών στέκεται βιώσιμο πάρα πολλά χρόνια και έχει ένα ισχυρό αποθεματικό. Μάλιστα, κάθε χρόνο έχει 260 εκατομμύρια ευρώ αποθεματικό! Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο οδηγείτε τους μηχανικούς σε τόσο μεγάλη αύξηση εισφορών! Για να πάρουν τι;

Υπονοήσατε στην πρωτολογία σας ότι θα είναι μεγάλες οι παροχές που θα δοθούν στους ασφαλισμένους μηχανικούς μετά την 1-1-1993. Όμως, θέλω να σας κάνω γνωστό ότι μ’ αυτήν την τακτική των υπέρογκων ασφαλιστικών εισφορών, μάλλον χάσιμο θα έχει το Ταμείο, γιατί θα οδηγήσετε τους μηχανικούς οι οποίοι δεν θα μπορούν να πληρώσουν αυτές τις υπέρογκες, άδικες και αναιτιολόγητες εισφορές, να διαγραφούν από το Τεχνικό Επιμελητήριο και, κατά συνέπεια, να τους διαγράψει και το ΤΣΜΕΔΕ. Σήμερα, εφ’ όσον είναι μέλη του ΤΕΕ, αυτόματα εγγράφονται και στο ΤΣΜΕΔΕ.

Θα οδηγήσετε, λοιπόν, τους μηχανικούς να διαγραφούν από το ΤΕΕ και, κατά συνέπεια, από το ΤΣΜΕΔΕ. Έτσι θα οδηγήσετε το ΤΣΜΕΔΕ, το οποίο βάσει των αναλογιστικών μελετών είναι ένα βιώσιμο ταμείο τουλάχιστον για τα επόμενα τριάντα χρόνια και δεν έχει κανένα -μα, κανένα- πρόβλημα, σε πραγματικό πρόβλημα. Και, βεβαίως, θα οδηγήσετε τους ασφαλισμένους μετά την 1-1-1993 να μην πάρουν αυτές τις παροχές που τους υποσχόμαστε σήμερα.

Είναι ένα σοβαρό ζήτημα, το οποίο απασχολεί όλους τους μηχανικούς σε όλη την Ελλάδα. Οι εισφορές του 25%, τουλάχιστον για την πρώτη τριετία αναβάθμισης ασφαλιστικής κατηγορίας, είναι υποχρεωτικές αναδρομικά από την 1-7-2011. Το ΤΣΜΕΔΕ και ο Διοικητής δεν έχουν στείλει ακόμα τα εκκαθαριστικά, γιατί έχουν μπλοκαριστεί, αλλά είναι βέβαιο ότι αν αυτά τα εκκαθαριστικά πάνε και δεν κάνετε κάτι, θα οδηγήσετε αυτό το Ταμείο σιγά-σιγά στο να χάσει αυτά τα αποθεματικά, αφού θα μειώνονται συνεχώς οι εισφορές. Επίσης, θα εξαναγκάσετε τους μηχανικούς να διαγραφούν από το Τεχνικό Επιμελητήριο. Κατά συνέπεια, θα οδηγήσετε το ΤΣΜΕΔΕ σε συνεχόμενη μείωση των εισφορών του".

Στη συνέχεια την απάντησή του ο κ. Κουτσούκος, ανέφερε ότι "για λόγους ισότητας, αλλά και μιας ασφαλιστικής αρχής που πρέπει να ισχύει -και ισχύει- για όλους, δεν μπορούσαν οι μηχανικοί να είναι στάσιμοι στην πρώτη ασφαλιστική κατηγορία. Άρα, το πρώτο που έκανε ο νόμος ήταν να υποχρεώσει να εξελίσσονται οι μηχανικοί με βάση τις τριετίες, θεωρώντας ότι στον ασφαλιστικό βίο με την επαγγελματική ωρίμανση, υπάρχει και μεγαλύτερη δυνατότητα καταβολής εισφορών. Αυτό είναι το ένα θέμα, το οποίο είναι μία αρχή στο ασφαλιστικό σύστημα και την οποία μπορώ και υπερασπίζομαι. Το δεύτερο είναι ότι αυτή η αρχή πρέπει να συνδέεται με την παροχή της αντίστοιχης σύνταξης. 

Ήδη μετά την ψήφιση του ασφαλιστικού νόμου και την κατοχύρωση της εθνικής σύνταξης στα 360 ευρώ, θα υπάρχει και το υπόλοιπο ανταποδοτικό κομμάτι στους μηχανικούς. Ανάλογα με την ασφαλιστική κλάση να παίρνουν και την ανάλογη σύνταξη. 

Επίσης, να συμφωνήσουμε ότι αυτή η αλλαγή γίνεται σε μια περίοδο που έχουμε μεγάλη ανεργία στους νέους επιστήμονες και ότι οι αυξήσεις τους δημιουργούν πρόβλημα. Σ’ αυτό εγώ συμφωνώ μαζί σας. Είναι μια διαπίστωση. Δεν μπορούμε να φύγουμε απ' αυτή τη διαπίστωση.…"

Παράλληλα, πρόσθεσε ότι μετά τις παρεμβάσεις του ΤΕΕ έχει ανοίξει μια συζήτηση με τον κ. Κουτρουμάνη. "Μου λέτε να αυξήσουμε την εργοδοτική εισφορά από 2% σε 2,5%. Κατ' αρχήν γι' αυτό πρέπει να γίνει μια συζήτηση και με εκείνους που πληρώνουν, γιατί δεν πληρώνουν οι μηχανικοί αυτή την εισφορά. Δεύτερον, πρέπει να δούμε την εξέλιξη των δημοσίων και ιδιωτικών έργων και τι θα αποδώσει αυτό το πράγμα. Τρίτον, πρέπει να λύσουμε τα υπόλοιπα τεχνικά ζητήματα που εσείς επισημάνατε. Δηλαδή, πρέπει να υπάρξει μια λειτουργία στο ΤΣΜΕΔΕ. Δεν είναι εύκολο να φύγει ένας μηχανικός επειδή δεν μπορεί να πληρώσει. Η εγγραφή στο ΤΣΜΕΔΕ συνδέεται με μια σειρά επαγγελματικά δικαιώματα που είναι κατοχυρωμένα στη χώρα μας. Δε θέλουμε να οδηγήσουμε σε τέτοιες καταστάσεις. Γι' αυτό σας είπα ότι αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου είναι να βρούμε κάποια λύση που θα διευκολύνει τους μηχανικούς. 

Περισσότερα δε μπορώ να σας πω σήμερα. Βρίσκεται σε εξέλιξη ένας διάλογος, που έχει πάρει και μια δυναμική γιατί βγήκαν οι μηχανικοί στους δρόμους. Ελπίζω να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα. 

Έτσι κι αλλιώς τα ζητήματα του ασφαλιστικού συστήματος, οι ελλείψεις που έχουν δηλαδή τα ταμεία, έχει μπει στο τραπέζι του διαλόγου γιατί δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται μονομερώς με την αύξηση των εισφορών. Όλοι λένε στη χώρα μας ότι έχουμε μια πρόσθετη επιβάρυνση από το λεγόμενο μη μισθολογικό κόστος το οποίο είναι οι εισφορές. Άρα, πρέπει να αναζητήσουμε άλλες λύσεις. Προτείνατε μια λύση. Στο δημόσιο διάλογο έχουν κατατεθεί αντίστοιχες λύσεις για το λεγόμενο ασφαλιστικό "Φ.Π.Α.", δηλαδή, κάτι που να συνδέεται με το τζίρο των επιχειρήσεων. Ελπίζω μέσα σ’ αυτό, είτε χωριστά για τους μηχανικούς, είτε μέσα στο διάλογο να αντιμετωπίσουμε κι αυτό το θέμα".

kfarmaki.blogspot.com
buildnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου