Η χώρα χρειάζεται ένα «New Deal» διεξόδου από τη κρίση

Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2012

Η χώρα χρειάζεται ένα «New Deal» διεξόδου από τη κρίση

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Βασίλης Χαλκιάς, δήλωσε ότι κινείται στην ίδια κατεύθυνση με τις επισημάνσεις των προηγούμενων ομιλητών. Αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα ενός New Deal, το οποίο απαιτείται, για να βγει η χώρα από την κρίση και θύμισε ότι ο Αμερικανός πρόεδρος Ρούσβελτ, για να βγάλει τη χώρα του γρήγορα από την κρίση του 1929, έδωσε έμφαση στα έργα υποδομών και μεταξύ αυτών τα οδικά έργα. Επεσήμανε, ωστόσο, ότι στη χώρα μας, εκτός από την έλλειψη έργων, παρατηρείται και έλλειμμα ενδιαφέροντος για τη μείωση του κόστους των έργων, με την αξιοποίηση νέων μεθόδων, στον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση. Κανείς δεν νοιάζεται ούτε για τη μετέπειτα λειτουργία των υποδομών. Ειδικά στην οδοποιία, είπε, απουσιάζει από όλες τις φάσεις ο μελετητής: ακόμη και η μελέτη που παραδίδει δεν ελέγχεται και δεν υπάρχει κατά τις επόμενες φάσεις, είπε χαρακτηριστικά. Τόνισε ότι είναι αναγκαία η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου μελέτης, ανάθεσης και κατασκευής των οδικών έργων, με την πρόβλεψη να ενταθεί και εμπλουτιστεί η εκπαίδευση όλων των παραγόντων στα ζητήματα της οδοποιίας, ενώ θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε κάθε νέο έργο και η μελέτη για τη λειτουργία και συντήρησή του, όσο αυτό είναι σε λειτουργία. Ιδιαίτερα στάθηκε στην ανάγκη να ξεκινήσουν και πάλι τα οδικά έργα που έχουν σταματήσει, όπως και στην ανάγκη σύνταξης ενός master plan όλων των οδικών έργων που χρειάζεται η χώρα (όσα είναι αναγκαία, θα πρέπει να γίνουν, είπε χαρακτηριστικά).

Επέκρινε δριμύτατα – αναφέροντας και συγκεκριμένα παραδείγματα – τα εμπόδια που θέτουν διάφοροι «θεσμοί» στην κατασκευή και λειτουργία των έργων: την πρακτική των αποφάσεων των δικαστηρίων που καθορίζουν κόστος απαλλοτριώσεων δυσανάλογο με το κόστος της κατασκευής, με συνέπεια τα έργα να σταματούν, λόγω έλλειψης πιστώσεων. Τη δυσκολία της ανάθεσης σε ιδιώτες της κατασκευής και λειτουργίας των έργων. Αλλά και την ακύρωση στην πράξη των σύγχρονων προβλέψεων της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο, αναφέροντας χαρακτηριστικά το γεγονός ότι, ενώ υπάρχουν κατά μήκος της Αττικής Οδού 16 κάμερες που καταγράφουν παραβάσεις οδηγών, δεν υφίσταται κεντρική βάση δεδομένων, ώστε οι κλήσεις να επιδίδονται αμέσως στον παραβάτη.

Ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιάννης Σγουρός, επικρότησε τις απόψεις του προέδρου του ΤΕΕ ως προς την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στη χώρα μας. Τόνισε την αναντιστοιχία μεταξύ «ώριμου» και «αναγκαίου» έργου, επισημαίνοντας ότι τελικά – και διαχρονικά – «ώριμα» είναι πάντα οι πλατείες και τα δρομάκια, όπου ξοδεύτηκαν και τα περισσότερα χρήματα, και όχι τα έργα υποδομής, που θα έδιναν προοπτική ανάπτυξης στη χώρα. Σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο, υπογράμμισε πως η Περιφέρεια Αττικής έχει εκτεταμένο δίκτυο, αλλά και πολύ μεγάλες ελλείψεις, ενώ δεν έχει πρόγραμμα στοιχειώδους συντήρησης. Το προηγούμενο διάστημα, όπως είπε, έγινε μια προσπάθεια μεταφοράς της ευθύνης και του πρωτεύοντος οδικού δικτύου στην Περιφέρεια, αλλά δίχως καμιά πρόβλεψη για τις ανάλογες πιστώσεις που απαιτούνται, ακόμη και για εξόφληση λογαριασμών προηγούμενων ετών, τα ανεξόφλητα τιμολόγια φτάνουν στα 225 εκατ. ευρώ υπογράμμισε. Μάλιστα, επισήμανε ότι από την 1η Ιανουαρίου δεν έχει προβλεφθεί ούτε ένα ευρώ για συντήρηση, γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρξει δραματική επιδείνωση της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου