Υπερσυγκέντρωση εμπορικών στο κέντρο της Αθήνας

Δευτέρα 30 Μαΐου 2011

Υπερσυγκέντρωση εμπορικών στο κέντρο της Αθήνας


Η έλλειψη υπερτοπικότητας αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του λιανεμπορίου στο λεκανοπέδιο της Αττικής, κυρίως λόγω της έλλειψης διασύνδεσης των δήμων με μέσα μαζικής μεταφοράς. Έτσι, από τη μια παραμένει μεγάλη η συγκέντρωση των λιανεμπορικών επιχειρήσεων στο κέντρο της Αθήνας, ενώ αναπτύσσονται πλέον μεγάλα εμπορικά κέντρα εκτός του αστικού ιστού της πόλης -όπως το εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα, που εγκαινιάζεται την προσεχή Πέμπτη- όπου υπάρχει εύκολη πρόσβαση με το αυτοκίνητο και απευθύνονται στους καταναλωτές που επιθυμούν να αφιερώσουν πολλές ώρες σε αγορές.

Τα δύο αυτά συμπεράσματα προκύπτουν έως τώρα από την έρευνα ΓΕΩΒΑΣΗ, που έχει ξεκινήσει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας ΕλλΗ έλλειψη υπερτοπικότητας αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του λιανεμπορίου στο λεκανοπέδιο της Αττικής, κυρίως λόγω της έλλειψης διασύνδεσης των δήμων με μέσα μαζικής
μεταφοράς. Eτσι, από τη μια παραμένει μεγάλη η συγκέντρωση των λιανεμπορικών επιχειρήσεων στο κέντρο της Αθήνας, ενώ αναπτύσσονται πλέον μεγάλα εμπορικά κέντρα εκτός του αστικού ιστού της πόλης –όπως το εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα, που εγκαινιάζεται την προσεχή Πέμπτη– όπου υπάρχει εύκολη πρόσβαση με το αυτοκίνητο και απευθύνονται στους καταναλωτές που επιθυμούν να αφιερώσουν πολλές ώρες σε αγορές.
Τα δύο αυτά συμπεράσματα προκύπτουν έως τώρα από την έρευνα ΓΕΩΒΑΣΗ, που έχει ξεκινήσει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ) σε συνεργασία με το Τμήμα Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού του ΕΜΠ. Μέσα από το ερευνητικό αυτό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη, η ΕΣΕΕ φιλοδοξεί να διερευνήσει σε ποιες περιοχές παρατηρείται υπερσυγκέντρωση των εμπορικών επιχειρήσεων και σε ποιες εντοπίζεται προοπτική ανάπτυξης.
Ειδικότερα, τόσο στον Δήμο Αθηναίων όσο και στους υπόλοιπους δήμους, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις του κλάδου ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού κ. λπ. αναπτύσσονται σε συγκεκριμένες ζώνες. Μάλιστα, η ύπαρξη παλαιών εμπορικών δρόμων σε όλους σχεδόν τους δήμους λειτουργεί αντισταθμιστικά προς την άναρχη εγκατάσταση εμπορικών επιχειρήσεων εκτός του ιστού της πόλης.
Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου «επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας σε εξειδικευμένα καταστήματα» παρουσιάζει έντονη συγκέντρωση στις παραδοσιακές «πιάτσες» του κέντρου (Ιπποκράτους, Σόλωνος κ. λπ.). Αντιθέτως, οι επιχειρήσεις τροφίμων, ενώ έχουν πολύ σημαντική παρουσία σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα του Λεκανοπεδίου δεν εμφανίζουν «πιάτσες», διαχέονται στον αστικό ιστό και οι μόνες σημαντικές συγκεντρώσεις είναι αυτές της Βαρβακείου και των γειτονικών δρόμων στο κέντρο της Αθήνας.
Το γεγονός, βεβαίως, της έλλειψης υπερτοπικότητας του λιανεμπορίου στην Αττική καταδεικνύει και τη σημασία των τοπικών αγορών από οικονομικής και κοινωνικής άποψης, αλλά και την ύπαρξη ευκαιριών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στις αγορές αυτές. Από την άλλη, τα στοιχεία που δείχνουν κορεσμό –η ύπαρξη, για παράδειγμα, τριών εμπορικών κέντρων στην περιοχή του Αμαρουσίου– μπορούν να εμποδίσουν τη λήψη λανθασμένων επιχειρηματικών αποφάσεων που θα οδηγήσουν σε αύξηση των «λουκέτων».
O πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλη Κορκίδης προανήγγειλε τέλος και την εκστρατεία «AGORA Greek shopping experience» που θα απευθύνεται σε ξένους τουρίστες και θα έχει ως στόχο την ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου