Επιστολή προς Μέλη Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου και προς ΥΠΕΚΑ για τιμολόγηση αιολικής ενέργειας.

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Επιστολή προς Μέλη Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου και προς ΥΠΕΚΑ για τιμολόγηση αιολικής ενέργειας.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του ειδικού τύπου, η Κυβέρνηση έχει καταθέσει ή θα καταθέσει στο σχέδιο νόμου «Αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου ΕΛΛΗΝΙΚΟ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΛΙΟΣ –
Προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/28/ΕΚ) – Κριτήρια Αειφορίας Βιοκαυσίμων και Βιορευστών (ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/30/ΕΚ)»,
τροπολογίες σύμφωνα με τις οποίες:

1. Οι τιμές πώλησης ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε., πλην φωτοβολταϊκών, θα αναπροσαρμόζονται ετησίως όχι με βάση τα τιμολόγια της ΔΕΗ όπως ισχύει μέχρι σήμερα, αλλά με βάση το 25% του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους.

2. Η τιμή πώλησης της ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκό σταθμό που χρησιμοποιεί ευρωπαϊκό εξοπλισμό, αυξάνεται κατά 10%. Από τις δύο αυτές τροπολογίες μόνο η πρώτη είχε τεθεί υπόψη των φορέων του κλάδου Α.Π.Ε. κατά τις συσκέψεις και τη διαβούλευση που πραγματοποίησε το ΥΠΕΚΑ. Κατά τη διαβούλευση αυτή, η ΕΛΕΤΑEΝ όπως και άλλοι φορείς του κλάδου των Α.Π.Ε., είχε ζητήσει το θέμα το δείκτη της ετήσιας αναπροσαρμογής της τιμής Α.Π.Ε. να συζητηθεί εκτενώς μετά την έκθεση που θα υποβάλει η Κυβέρνηση στη Τρόικα μέχρι το τέλος Μαρτίου, όπου σύμφωνα με τις πρόνοιες του Μνημονίου ΙΙ πρέπει να διερευνηθούν τα θέματα του μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε. Η υιοθέτηση της τροπολογίας του ΥΠΕΚΑ για την ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής των Α.Π.Ε. με το 25% του ΔΤΚ, ισοδυναμεί με μείωση της τιμής των αιολικών και των μικρών υδροηλεκτρικών κατά 12,7% μέσα σε δύο έτη (από 1.1.2010), διότι τόσες είναι οι μεσοσταθμικές αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ που δεν έχουν ενσωματωθεί στις τιμές των Α.Π.Ε. εξαιτίας του ν.3851/2010 και της προτεινόμενης σήμερα τροπολογίας. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη το γεγονός των μεγάλων πλέον καθυστερήσεων στις πληρωμές των εν λειτουργία έργων από τον Διαχειριστή οι οποίες δεν αποζημιώνονται –αν και υφίσταται σχετικός όρος στις συμβάσεις πώλησης (αρ. 12, παρ. 3, Υ.Α.17149/6.9.2010)- η συνολική μείωση είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Με την υιοθέτηση λοιπόν των δύο προτεινόμενων τροπολογιών, η Ελληνική Πολιτεία θα έχει πρωτοτυπήσει αυξάνοντας την τιμή των ΦΒ και μειώνοντας της τιμή των αιολικών και μικρών υδροηλεκτρικών. Πέραν αυτού, η λογική της τροπολογίας του ΥΠΕΚΑ για την ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής των Α.Π.Ε. με το 25% του ΔΤΚ είναι λανθασμένη, διότι υπονοεί ότι το πραγματικό επενδυτικό κόστος για τις επενδύσεις σε αιολικά πάρκα και μικρά υδροηλεκτρικά θα μειώνεται διαρκώς. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει, τουλάχιστον για το μεσοπρόθεσμο μέλλον. Αντίθετα, τα τελευταία 4 χρόνια το κόστος προμήθειας των ανεμογεννητριών στην Ελλάδα έχει μειωθεί. H μείωση αυτή έχει υπερκαλυφθεί από τις μεγάλες αυξήσεις στα υπόλοιπα στοιχεία κόστους. Ειδικά, τα συνοδά έργα (ηλεκτρική διασύνδεση και οδοποιία) καθίστανται διαρκώς ακριβότερα –σε απόλυτο μέγεθος ανά MW εγκατεστημένης ισχύος- εξαιτίας της αυξανόμενης τεχνικής δυσκολίας που αντιμετωπίζουν τα νέα έργα (μεγαλύτερες αποστάσεις από τα δίκτυα, πολύ ορεινές εγκαταστάσεις σε περίπλοκο ανάγλυφο κλπ.). Συνολικά, τα τελευταία 4 χρόνια το κόστος επένδυσης έχει αυξηθεί κατά 6-8%. Φυσικά, το κόστος αυτός έχει επιβαρυνθεί από το εξαιρετικά αυξημένο κόστος δανεισμού εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Με βάση τα ανωτέρω ζητούμε:

1. Nα μην υιοθετηθεί η ιδέα για την ετήσια αναπροσαρμογή της τιμής των Α.Π.Ε. με το 25% του &ΤΚ. Εναλλακτικά να οριστεί αυτό το ποσοστό σε 80%, όπως άλλωστε προβλέπει ο σημερινός νόμος για την περίοδο μετά την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς.
2. Nα μην αυξηθούν άλλο οι τιμές των φωτοβολταϊκών, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί υπέρμετρα η υλοποίηση του προγράμματος Α.Π.Ε. στη χώρα. Εφόσον η Πολιτεία επιθυμεί να πριμοδοτήσει τον εγχώριο ή ευρωπαϊκό εξοπλισμό – στο βαθμό που αυτό είναι νόμιμο- μπορεί να υπάρξει μείωση της τιμής των φωτοβολταϊκών για τις νέες εγκαταστάσεις για ποσοστό που θα αποφασιστεί και επ΄ αυτής της νέας τιμής να χορηγηθεί ισόποση πριμοδότηση του εξοπλισμού. Είναι προφανές ότι –σε περίπτωση που γίνει η ανωτέρω επιλογή πριμοδότησης- ο εξοπλισμός αυτός θα πρέπει να έχει κατασκευαστεί σε εργοστάσια που λειτουργούν εντός της επικράτειας της Ελλάδας ή της Ευρώπης, και η προέλευση αυτή να πιστοποιείται επαρκώς.

Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Παναγιώτης Παπασταματίου
Πρόεδρος Δ.Σ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου