Επιστημονική Επιτροπής της Βουλής: Πολλαπλώς αντισυνταγματικές οι διατάξεις του νομοσχεδίου

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Επιστημονική Επιτροπής της Βουλής: Πολλαπλώς αντισυνταγματικές οι διατάξεις του νομοσχεδίου

Κραυγαλέα αντισυνταγματικές είναι οι διατάξεις του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε μόλις χθες και νομιμοποιεί την αυθαίρετη αρπαγή εποικιστικών, όπως και δασικών, εκτάσεων που εκχερσώθηκαν προ του 1975, σύμφωνα με την Επιστημονική Επιτροπής της Βουλής, επί του νόμου πλέον "Διαχείριση και προστασία ακινήτων υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - Ρυθμίσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις".
Για την παραχώρηση δημόσιων και εποικιστικών εκτάσεων έναντι οικονομικού ανταλλάγματος
Στην έκθεση τεκμηριώνεται ότι οι εν λόγω ρυθμίσεις αποτελούν επαναφορά διατάξεων που στο παρελθόν, κατ' επανάληψη, κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στην πρώτη περίπτωση για την εξαγορά παράνομα κατεχόμενων δημόσιων ακινήτων (άρθρο 5 του Νόμου Δρυ 3147/2003) και τώρα άρθρο 23, παρατίθεται φετινή απόφαση του Δ' Τμήματος του ΣτΕ (142/2012), η οποία παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου.
Η εν λόγω απόφαση, πατώντας σε προηγούμενες της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δικαστηρίου, ξεκαθαρίζει ότι η αυθαίρετη κατοχή και δόμηση δημόσιων εποικιστικών εκτάσεων συνιστά απόκλιση από τις συνταγματικές αρχές του κράτους δικαίου και της ισότητας των πολιτών έναντι του νόμου, αλλά και από τις αρχές προστασίας του περιβάλλοντος.
Εξειδικεύοντας για τις εντός σχεδίου εκτάσεις επί των οποίων έχει ανεγερθεί κτίσμα, παρατηρεί: "Η παραχώρηση των σχετικών εκτάσεων στους αυθαιρέτως κατέχοντες αυτές, χωρίς την πρόβλεψη κριτηρίων και προϋποθέσεων συναπτόμενων προς την ορθολογική διαχείριση των περιοχών στις οποίες κείνται οι εν λόγω εκτάσεις και την εξασφάλιση των καλύτερων δυνατών όρων διαβίωσης σε αυτές, δεν συνιστά συνταγματικώς ανεκτή ρύθμιση δεδομένου ότι περιορίζεται στην αποδοχή πραγματικών καταστάσεων που δημιουργήθηκαν παρανόμως από ιδιώτες και αποβλέπει προεχόντως στην εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων".

Για τις εκτός σχεδίου κατεχόμενες εκτάσεις σχεδίου με τα αυθαίρετά τους, αποφαίνεται: "Δεν λαμβάνεται μέριμνα για την προστασία των εκτός σχεδίου αυτών περιοχών από περαιτέρω οικιστικές πιέσεις, καθώς και για την ειδική μεταχείριση τυχόν υφιστάμενων περιοχών ή φυσικών οικοσυστημάτων που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας. Με το περιεχόμενο αυτό οι επίμαχες διατάξεις του άρθρου 5 του Νόμου 3147/2003 έρχονται σε αντίθεση τόσο με τις διατάξεις του άρθρου 24 του Συντάγματος όσο και με τις αρχές του κράτους δικαίου και της ισότητας των πολιτών ενώπιον του νόμου".

Όσον αφορά το άρθρο 29 με το οποίο δασικές εκτάσεις που εκχερσώθηκαν προ της ισχύος του Συντάγματος του 1975 και μετατράπηκαν σε καλλιέργειες, οικόπεδα, ή οικισμούς, το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής παραπέμπει επίσης στη νομολογία του ΣτΕ με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματική παρόμοια διάταξη του Νόμου 998/1979 (άρθρο 38, παράγραφος 1).
Επισημαίνει όμως ότι το ΣτΕ έκρινε πως, εφόσον τα δάση και δασικές εκτάσεις έχασαν τον δασικό τους χαρακτήρα όχι ύστερα από αυθαίρετη και παράνομη ανθρώπινη ενέργεια, αλλά για κάποια νόμιμη αιτία, η διάταξη του άρθρου 38 δεν αντίκειται στο άρθρο 117 παρ. του Συντάγματος που απαγορεύει την αλλαγή χρήσης των δασών.
Θεωρεί δε ότι είναι επιβεβλημένη η επαναδιατύπωση του άρθρου 29 ως εξής: "Για λόγους δημοσίου συμφέροντος, δασικού χαρακτήρα εκτάσεις που εκχερσώθηκαν για νόμιμη αιτία και για γεωργική χρήση πριν από το 1975 και διατηρούν τη χρήση αυτή μέχρι σήμερα δεν υπάγονται στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, απαγορευμένης κάθε άλλης χρήσης από τον κάτοχό τους".

Τροπολογία - εξπρές

Με τροπολογία - προσθήκη της τελευταίας στιγμής, στην παράγραφο 4 του άρθρου 50 του Ν. 998/1979 από τρεις βουλευτές (Β. Κεγκέρογλου, Αθ. Παπαδόπουλο και Σ. Εμινίδη), η οποία και ψηφίστηκε, προβλέπεται το εξής παρανοϊκό: σε όσους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, με απόφαση του υπουργού Γεωργίας, έχει δοθεί "έγκριση κτήσης γης", εννοείται δασικής, αυτή είναι ισχυρή και στα επόμενα στάδια αδειοδοτήσεων, π.χ. για πολεοδόμηση δεν θα ερευνάται τυχόν δικαίωμα κυριότητας του Δημοσίου. 
Ταυτόχρονα όμως συμπληρώνεται ότι "οι σχετικές αποφάσεις και βεβαιώσεις θα αναφέρουν ρητά ότι το Δημόσιο δεν αποξενούται από τα τυχόν δικαιώματά του". Και γεννάται το ερώτημα: Αφού δεν θα διερευνώνται τα δικαιώματα του Δημοσίου, πώς θα βεβαιώνονται όταν το μέλος του συνεταιρισμού έχει ιδιοκτησία στην οποία έχει κτίσει;

avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου